Enrico Sangiuliano draait hele nacht in Kompass Gent: het interview

(Foto door Keir Ferguson - Bigfoot)

De Italiaanse producer en dj Enrico Sangiuliano maakt het muzieklandschap al sinds de jaren ’90 onveilig op illegale raves. Sinds een jaar of tien is hij één van de meest creatieve dj’s in de elektronische muziek en is hij een vaste waarde op evenementen als Tomorrowland en Burning Man. Op vrijdag 4 oktober staat hij in de Gentse Kompass met zijn Solo-shows. Wij spreken met Enrico Sangiuliano over het leven als producer, zijn laatste plaat en meer.

Hoe gaat het?

Enrico Sangiuliano: “Ik ben net terug van Burning Man. Het was lang geleden dat ik nog eens in mijn thuisstad Milaan was, want de zomer was heel intens. Burning Man lag dicht bij mijn roots. Voor mij als dj is alles begonnen bij raves. Burning Man is geen rave, maar er hangt wel dezelfde sfeer als op zo’n feest.”

“Er bestaat daar een soort microkosmos tussen de aanwezigen. Voor een bepaalde tijdsperiode behoor je niet tot de samenleving. Je hebt je eigen maatschappij gecreërd en kan mensen ontmoeten, die je nergens anders zou kunnen leren kennen. Er zijn mensen met zoveel verschillende achtergronden aanwezig en je kan helemaal jezelf zijn.”

Zou je de sfeer op Burning Man kunnen vergelijken met die op Tomorrowland?

“Absoluut niet. Burning Man is geen festival of rave eerder een ontmoeting. Tomorrowland is een gigantische productie, iets helemaal anders. Mijn ervaring op het festival dit jaar was wel fenomenaal.”

Remix van Belgische technoklassieker Camargue

Je hebt pas een remix uitgebracht van de klassieke schijf Camargue van CJ Bolland. Hoe is het om aan de slag te gaan met zo’n oude track? Is de aanpak anders dan bij moderne liedjes?

“Ik ken het nummer al sinds mijn jeugd, want het is legendarisch. Ik ken Adam Beyer van het platenlabel Drumcode, dat het nummer uitbrengt, nu al enkele jaren. Toen hij naar Ibiza verhuisde, ging ik bij hem langs en er viel een plaat uit zijn kast. Het was ‘The 4th Sign’ van CJ Bolland, de plaat waarop Camargue staat.”

“Het was een teken. Later vroeg Beyer aan mij of ik een cover wou brengen van Camargue. Eerst wou ik dat tijdloze meesterwerk niet aanraken, maar ik heb dan geprobeerd om het nummer in mijn perspectief te trekken, 27 jaar na de release. Het was een grote verantwoordelijkheid, maar ik ben blij met het resultaat.”

Solo-show in Kompass

Je lanceert binnenkort je Solo-shows die ook langs de Kompass Klub in Gent passeren. Wat is het concept precies?

Foto door Keir Ferguson Bigfoot

“De dj is er niet als een soort superster, maar als een begeleider van een muzikale reis. Die reis wordt samen met het publiek vorm gegeven. Ik begin vanuit stilte en ik eindig ook met stilte. Ik draai de hele avond zonder grenzen qua genres. De sfeer wordt erg warm, want iedereen is verbonden op dezelfde golflengte. Na 6 uren samen te zijn, heb ik dan erg magische momenten beleefd. In Milaan heb ik het concept voor het eerst uitgetest en dat was heel speciaal.”

“Ik kijk er trouwens erg naar uit om in de Kompass Klub in Gent te spelen. De tickets vlogen de deur uit. Ik heb al geweldige verhalen gehoord over de club.”

Illegale ravescene in Italië

Je bent begonnen als dj in de illegale ravescene in de jaren ’90. Hoe was de Italiaanse scene in die tijd?

“De sfeer was zeer authentiek. Modieuze mensen hadden in die tijd geen enkele reden om naar een rave te gaan, het was niet trendy. Je ging naar een rave, omdat het aansloot bij je persoonlijkheid. Elke rave was een speciale ontmoeting. Ik ben in de rave gegaan door muziek te produceren in mijn slaapkamer.”

Foto door Keir Ferguson – Bigfoot

“Een maat zei dat hij mijn tracks aan de rave-crew wou laten horen. Hij bracht mij naar een huis waar zijn partycrew leefde. Ze hadden een geluidsinstallatie in de woonkamer. Ze vroegen of ik een paar tracks wou spelen. Daarna werd ik verwelkomd in hun crew. De feestjes gingen door in bossen, oude kastelen en zelfs bij rivieren. Ik was toen 16 à 17 jaar. Later ben ik naar Milaan verhuisd en heb ik drie jaar lang sounddesign gestudeerd.”

Productieproces

Wat is jouw productieproces om een track te maken?

“Dat gebeurt altijd via de computer, soms is er wel een synthesizer in de buurt, maar alles wordt opgenomen via de computer. Sommige nummers worden geboren in de studio, andere op een trein of vliegtuig. Hoe meer je reist, hoe moeilijker het is om in de studio te zijn en daar je inspiratie te vinden.”

“Als je veel speelt over de hele wereld en niet veel thuis bent, dan start bijna elke song in het buitenland. Tegelijkertijd heb ik er nood aan om in de studio te zijn om die ideeën om te zetten in iets goed. Voor mij is het niet genoeg om mijn muziek te beluisteren via een hoofdtelefoon in een vliegtuig. Soms werk ik een track, die ik in Italië begonnen ben, af in Los Angeles. Je moet dynamisch zijn vandaag de dag.”

Waanzinnige artwork van ‘Biomorph’

Vorig jaar bracht je de plaat ‘Biomorph’ uit. Wat betekent de artwork? Het lijkt we de Matrix.

“Het is eigenlijk een combinatie van van alles. Een vriend van mij is fotograaf, hij nam de foto van mijn gezicht. Daarop staat een masker, gemaakt door mijn vriendin, Peri Neri. Het masker heeft een biomorf gezicht, dat symboliseert de harmonie tussen het lichaam en technologie. De technologie wordt gezien als een verlengde van de mens. Daarnaast zie je nog tekeningen en grafisch design. In totaal hebben vier mensen aan de hoes gewerkt.” 

“De plaat draait om de evolutie van de mensheid. Het gaat om mensen die in een bepaalde ruimte samenleven. Die ruimte kan fysiek zijn, maar ook muzikaal. De eerste drie tracks vertegenwoordigen bijvoorbeeld drie mensen, beginnende van een cel en de evolutie van die cel.”

Toekomstplannen

Wat zijn je toekomstplannen?

Foto door Keir Ferguson – Bigfoot

“Ik trek naar Ibiza. Ik zal me beperken tot mijn plannen op muzikaal vlak. Ik denk dat ik op deze planeet ben om muziek te maken, al de rest is een ramp. Ik voel de nood om mijn nieuwe ‘ik’ te ontdekken. De komende maanden neem ik elke maand één week vrij om in de studio te zitten. De zomer was zéér druk. Daarom moet ik me opnieuw focussen op de studio. Hoe meer je in de studio bent, hoe beter je daar bent. Afgelopen jaar heb ik enkel de Camargue-remix afgewerkt.”

Mogen we ons aan nieuw materiaal van jou verwachten?

“Dit jaar zeker niet. De eerste week in de studio zal het wellicht niet goed gaan. Ik zal tijd nodig hebben om te ontdekken. De toekomst is nog onbekend.”

Gesponsorde artikelen