Europese adverteerders besteedden 92 miljard aan internetreclame

In 2021 gaven adverteerders in Europa 92 miljard euro uit aan online reclame, 30,5 procent meer dan in 2020. In Nederland lag die groei hoger en het blijkt ook dat vergelijkbaar ontwikkelde landen aanmerkelijk meer online budget uitgaven.

Dat komt naar voren in het jaarlijkse AdEx-onderzoek van IAB Europe, hier vertegenwoordigd door VIA Nederland.

Enorme sprong

Vergeleken met eerdere jaren maakt de reclamemarkt een enorme sprong. Hoofdeconoom Daniel Knapp legt uit: “De ontwikkelingen worden gestuwd door twee factoren. Ten eerste het cyclische economisch herstel van de pandemie en, ten tweede, de structurele versnelling van onderliggende trends in digitale consumptioe en e-commerce. We verwachten dat de digitale transformatie als gevolg van de pandemie de hele reclamemarkt jaren heeft versneld.”

In grote lijnen is de reclamemarkt niet veel veranderd. Hij is alleen groter geworden en aan de randjes zijn nieuwe trends zichtbaar.

Duitsland, Engeland en Frankrijk

De grootste groei in absolute getallen wordt gerealiseerd in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Daar is respectievelijk sprake van plus 13, 35 en 9 procent.

Nederland is een klein land in Europa en is slechts goed voor 3,5 procent van de totale budgetten. De groei hier lag niettemin boven het EU-gemiddelde: met +34 procent naar 3,1 miljard.

Onder de kleine landen is Nederland dan ook nog eens het land met de kleinste digitale uitgaven per hoofd van de bevolking. In Europa ligt dat gemiddeld op 115 euro. In het VK op 481 euro. In Scandinavië ergens tussen de 300 en 330 euro, maar in Nederland ‘slechts’ op 182 euro.

IAB Europe verwacht dat de bruto digitale mediabestedingen in 2022 met 5,4 procent groeien tot 96,9 miljard euro. Boekhoudkundig houden de rekenmeester de voorspelling net onder de symbolische grens van honderd miljard.

Videoreclame

Het valt op dat videoreclame met 51 procent groeide tot 10,9 miljard. Aan audio, zoals podcasts en muziekstreamers, gaven adverteerders in Europa voor 700 miljoen euro uit aan digitale reclame.

Source: Emerce

Meer
Lees meer...