Facebook Messenger breidt uit: laat je tekst als gezongen boodschap afleveren, of krijg bestelbevestigingen via chat

Facebook Messenger breidt uit: laat je tekst als gezongen boodschap afleveren, of krijg bestelbevestigingen via chat

Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft een heleboel nieuwe functies voor Messenger aangekondigd. Zo zal je in de toekomst bijvoorbeeld updates (over productbestellingen) van bedrijven via de chatdienst kunnen aankrijgen. Ook zal je Messenger kunnen uitbreiden met extra applicaties.

Vandaag is een tweedaagse ontwikkelaarsconferentie van Facebook van start gegaan. Daar werden twee grote nieuwe projecten aangekondigd voor de Messenger-chatdienst: Messenger Platform en Business on Messenger. Die twee nieuwe projecten moeten het makkelijker maken voor externe diensten om te integreren met de chatdienst. Dat zou tot een win-winsituatie moeten leiden, waarin bedrijven een betere dienstverlening kunnen bieden terwijl er meer mensen gebruikmaken van Messenger.

Business on Messenger is zoals de naam al doet vermoeden gericht op externe bedrijven. Volgens Zuckerberg zullen bedrijven met de dienst persoonlijke gesprekken met klanten kunnen aangaan, of kunnen klanten ervoor kiezen om automatisch op de hoogte te worden gehouden via Messenger in plaats van via e-mail. Zo zou je dan bijvoorbeeld bestel- en verzendingsbevestigingen via een chatbericht kunnen aankrijgen.

Gezongen boodschappen

Daarnaast komt er ook nog het Messenger Platform. Via dat speciale platform kunnen externe bedrijven applicaties bouwen die zich bij Messenger kunnen integreren. Volgens Zuckerberg zal je die applicaties onder meer kunnen gebruiken om je chatberichten te verrijken met gifs, foto’s of audioberichten. De Ditty-app zal bijvoorbeeld je getypte tekstberichten afleveren als gezongen boodschap op de melodie van bekende liedjes.

WhatsApp en Messenger

De Messenger-app heeft intussen zo’n 600 miljoen actieve gebruikers, kondigde Facebook aan. Dat is maar liefst drie keer meer dan een jaar geleden. In november van vorig jaar werd de chatfunctie echter uit de hoofdapplicatie van Facebook gehaald, vandaar de gigantische stijging. Zo is de app de tweede populairste chatapp geworden na WhatsApp, dat in januari 700 miljoen actieve gebruikers had.

Ook die app is echter van Facebook, nadat Zuckerberg vorig jaar zijn portefeuille opentrok en er zo’n 20 miljard dollar uit haalde. Facebook heeft eerder al aangekondigd dat het WhatsApp meer als sobere chatdienst ziet, terwijl het Messenger wil verrijken met media en dergelijke.

Gesponsorde artikelen