Facebook ontkent beschuldigingen ‘The Social Dilemma’ in open brief

De Netfix-documentaire The Social Dilemma zorgt voor heel wat commotie. De docu toont aan de hand van hoogstaande getuigenissen wat er allemaal fout is aan sociale media. Volgens Facebook klopt wat The Social Dilemma beweert echter niet. Daarom schreven ze een open brief waarin ze hun versie van de feiten uitleggen.

“We moeten een gesprek voeren over de impact van sociale media op ons leven”, schrijft Facebook in zijn open brief. Maar volgens hen begraaft The Social Dilemma de echte problemen in sensatiezucht, in plaats van een genuanceerde kijk te geven.

Verslavend

“Ze erkennen ook niet de inspanningen die bedrijven al hebben geleverd om veel van de problemen die ze aan de orde stellen aan te pakken. In plaats daarvan vertrouwen ze op kritiek van diegenen die al jaren niet meer in de sector werken”, schrijft Facebook, waarna het zeven punten geeft waarin The Social Dilemma fout is volgens hen.

Zo ontkent Facebook dat ze bewust gebruikers verslaafd willen maken aan hun sociaal medium. Daarbij wijst het op recente aanpassingen aan hun tijdslijn waarbij mensen meer “meaningful social interactions” zien. Die aanpassing zou ervoor gezorgd hebben dat mensen in totaal 50 miljoen uren minder per dag op Facebook zitten. Ook hun algoritme zou er, volgens hen, voor zorgen dat je relevante en nuttige informatie ziet.

Privacy

The Social Dilemma hamert ook opnieuw op het feit dat gebruikers voor Facebook “het product” zijn. Ook dat ontkent de website. “Wij verkopen je informatie aan niemand”, valt te lezen. Facebook beklemtoont ook zijn inspanningen die het heeft gedaan om je data te beschermen en privacy te bewaren.

“Ondanks wat de film suggereert, hebben we een beleid dat bedrijven verbiedt ons gevoelige gegevens over mensen te sturen. We willen deze gegevens niet en we ondernemen stappen om te voorkomen dat mogelijk gevoelige gegevens die door bedrijven worden verzonden, in onze systemen worden gebruikt”, klinkt het.

Fake news

Tot slot heeft Facebook het ook nog over de specifieke informatie die te is op hun applicatie. Volgens The Social Dilemma is die bewust polariserend, wordt er te weinig gedaan aan fake news en beïnvloeden ze op die manier verkiezingen. “We weten dat onze systemen niet perfect zijn en dat er dingen zijn die we missen, maar we kijken niet weerloos toe hoe verkeerde informatie of haatzaaiende uitlatingen op Facebook worden verspreid”, besluiten ze.

Meer
Lees meer...