Facebook gaat racistische en haatdragende posts voorzien van een label

Facebook heeft toegegeven aan de druk van grote bedrijven die hun advertenties weghaalden van de website. De merken, waaronder Coca-Cola, The North Face en Ben & Jerry’s, beslisten om hun reclameboodschappen weg te halen van Facebook omdat er op de website nog steeds regelmatig haatdragende en racistische berichten verschijnen.

Facebook kwam de afgelopen dagen zwaar onder druk te staan door verschillende adverteerders. Zij waren het niet eens met het beleid van het platform en vonden dat er te veel racistische en haatdragende berichten gedeeld werden.

Boycot

Verschillende merken, waaronder Coca-Cola, The North Face, Ben & Jerry’s en Unilever, haalden hun advertenties weg van Facebook. Daarmee wilden ze een statement maken tegen de racistische en haatdragende posts die nog steeds verschijnen op de website. In totaal ging het over meer dan 90 adverteerders die Facebook de rug keerden.

Door de boycot liep Facebook heel wat geld mis. Het gat daarbij niet alleen het advertentiegeld zelf, maar ook op de beurs kreeg Facebook harde klappen. Het aandeel daalde zo met 7 procent.

Label

Facebook-CEO Mark Zuckerberg geeft maar gedeeltelijk toe aan de bedrijven. Zo zullen de berichten “die ingaan tegen hun beleid” niet meteen verwijderd worden, maar zullen ze wel voorzien worden van een label, zoals dat nu al gebeurt op Twitter.

Zuckerberg gaf eerder al aan dat hij het belangrijk vindt dat élk bericht kan blijven staan op het platform, om zo geen beperking van de vrijheid van meningsuiting te creëren. “We staan mensen toe deze inhoud te delen om deze te veroordelen, omdat dit een belangrijk onderdeel is van hoe we bespreken wat acceptabel is in onze samenleving”, zo klinkt het. Maar hij maakt dus wel een compromis door labels toe te voegen aan bepaalde berichten. De labels zullen ook voorzien worden van een link naar betrouwbare informatie.

Ook bij berichten of advertenties over de (Amerikaanse) verkiezingen zullen specifieke labels geplaatst worden. Deze beslissing komt nadat de Amerikaanse president Donald Trump eind mei nog een bericht plaatste over mogelijk vervalste stembiljetten. Op Twitter kreeg die post van de president een label, op Facebook bleef hij gewoon staan. Nu zou er dus ook op Facebook een label komen dat het hierbij gaat om “mogelijk misleidende informatie”.

Meer
Lees meer...