Facebook weet binnenkort hoeveel je verdient

Facebook weet binnenkort hoeveel je verdient

Facebook weet alles van je: via connecties met andere websites en apps en een grondige analyse van wat je post, liket en bekijkt, kent het bedrijf van Zuckerberg jou waarschijnlijk beter dan jezelf. Binnenkort zouden ze zelfs kunnen inschatten hoeveel je verdient en dat betekent dan weer kassa-kassa voor Facebook. 

Facebook weet veel over ons: het algoritme achter ’s werelds grootste sociale netwerk kan je gezicht en dat van je vrienden herkennen, waar je exact bent en het weet wat je graag koopt. Handige info voor adverteerders, maar zou het niet nog handiger zijn als ze ook meteen wisten wat je verdiende? Zo krijg je ook nooit meer een kleedje aangeboden dat zelfs met korting volstrekt onbetaalbaar is.

Vragenlijst en informatie

Klinkt bizar? Het is nochtans geen sciencefiction: in juli 2016 verkreeg Facebook een patent op technologie, een algoritme dat jouw inkomen en bezit kan voorspellen. Dat raakte nu pas bekend, maar de technologie bestaat dus, in theorie tenminste, al. Hoe werkt het? In essentie bestaat het algoritme uit twee delen: het eerste is een vragenlijst, het andere gedeelte kijkt naar jouw online gedrag. Daar komt dan een resultaat uit.

Uiteraard zal Facebook niet tot in detail weten wat je verdient: dat blijft een berekende gok, maar een bredere categorie raden, zal wellicht niet zo moeilijk zijn. Als je nu al schrikt van de accuraatheid van je reclame, wat geeft dat dan als Facebook info verwerkt over de apparaten die je gebruikt, hoeveel familie je hebt, hoe vaak je online bent en waar je op vakantie gaat?

“Patent is geen toekomstplan”

Facebook zelf heeft al gereageerd op het patent: zij beweren dat de toepassing van het algoritme er mogelijk helemaal niet komt. “We vragen vaak patenten aan voor technologie die we nooit gebruiken, en patenten moeten dus ook niet gezien worden als een indicatie van onze toekomstplannen.” Wat niet hetzelfde is als zeggen dat ze de technologie niet zullen gebruiken.

Uiteraard zou zo’n voorspellend algoritme een goudmijn kunnen zijn voor Facebook: hoe gedetailleerder Facebook reclame kan targeten, hoe meer adverteerders ze aantrekken en hoe mooier het prijskaartje. Het patent werd toegekend in 2016, momenteel is er nog geen indicatie dat het ook al werd toegepast, maar dat kan natuurlijk nog komen.

Gesponsorde artikelen