Final Fantasy Type-0 HD bereikt na vier jaar eindelijk het westen

Final Fantasy Type-0 HD bereikt na vier jaar eindelijk het westen

Op de PS4 en Xbox One regent het nu al een tijdje remakes, remasters, HD-upgrades en andere heruitgaves van oudere games. Leuk voor wie ze destijds gemist zou hebben, maar uiteindelijk blijft het wel allemaal oude wijn in nieuwe zakken. Ook Square is niet vies van dit soort praktijken – meer nog, Final Fantasy X is al twee keer geremastered – maar met Type-0 HD tonen ze dat het ook anders en beter kan: een spel dat al vier jaar exclusief in Japan verkrijgbaar is, wordt nu eindelijk speelbaar voor ons, arme gamende Europeanen.

Final Fantasy Type-0 kwam in 2011 uit op Japanse PSP’s. Oorspronkelijk bedoeld als een spin-off van deel XIII, waar het nog steeds elementen mee deelt, tot beslist werd dat het tijd was om een frisse wind laten waaien door de vastgeroeste Final Fantasy-clichés.  Dat het spel komaf wou maken met het verleden, merk je al direct bij het introfilmpje: een stervende soldaat ligt zijn laatste adem uit te blazen, steunend tegen het levenloze lichaam van een bebloede Chocobo. Dat Final Fantasythema’s als dood en verderf niet schuwt wisten we al, maar een dode Chocobo? Damn. Dat is ijskoud, Square. Maar ijskoud of niet, het zet wel meteen de toon voor een grimmiger spel dan we gewend zijn van de reeks, met een verhaal over oorlog en de tragische gevolgen ervan.

Type-0 speelt zich af in Orience, een plaats die al sinds mensenheugenis verscheurd wordt door oorlogen tussen vier naties en waar alle herinneringen aan iemand verdwijnen van zodra hij of zij sterft. Er wordt al van in het begin gegoocheld met termen die niet vreemd zullen klinken voor wie vertrouwd is met het Final Fantasy XIII-universum, maar wie voor het eerst kennismaakt met de reeks zal ongetwijfeld rare fronsen trekken bij het amper verklaarde jargon als l’Cie, Falcie en focus. Enige voorkennis is dus wel handig om de ruimere context van het verhaal te kunnen volgen, al spelen de écht boeiende gebeurtenissen zich af tussen de hoofdpersonages. Die hoofdpersonages zijn de veertien leden van Class Zero, het jeugdige elitekorps van een van de vier staten van Orience. De relaties en conflicten tussen deze speelbare protagonisten zijn wat het spel z’n meest menselijke kant verleent. Elk met hun eigen karakter en trekjes, zorgen ze ervoor dat je na verloop van tijd ook emotioneel betrokken raakt bij hun kleine verhalen die in schril contrast staan met het overkoepelende relaas van oorlog, geweld en lijden.

Op technische gebied is Type-0 een beetje een gemengd geheel. Langs de ene kant is de HD-update van de personages grotendeels goed gelukt. Het is te zeggen: de veertien Class Zero-kadetten en een handjevol andere figuren met meer dan drie regels tekst zien er strak uit en de belichting is ook van een stevige poetsbeurt voorzien. Al de rest doet er echter spijtig genoeg meteen aan herinneren dat dit van oorsprong een PSP-game is. Stroeve animaties, wazige textures en een bij momenten wel erg lege omgevingen trekken je helaas meer dan goed is weg uit de sfeer. Ook op het gebied van het Engelstalige stemmenwerk stelt het spel meer teleur dan het indruk wekt met vaak oppervlakkig gebrachte en pijnlijk idiote dialogen. Leuk is wel dat je ook kan opteren om te spelen met de originele Japanse stemmen.

Waar Type-0 echter wel in uitblinkt, is de snelle en actiegerichte gameplay die een totaal ander vechtsysteem introduceert dan in vroegere Final Fantasy-games. Weg zijn de (al dan niet semi-) turn-based knokpartijen, vervangen door een ijzersterke en intuïtieve besturing die ervoor zorgt dat de real-time gevechten veel dynamischer verlopen. Als speler bestuur je steeds één van de drie personages die je voor je team had gekozen, elk met zijn of haar eigen wapen en vaardigheden. Tijdens gevechten kan je niet alleen vlot wisselen tussen de personages, maar bovendien -en dat is nog veel te vaak een zeldzaamheid- heb je ook echt steun aan de twee die de AI voor z’n rekening neemt. Dat is geen overbodige luxe, aangezien het spel zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad behoorlijk pittige momenten bevat. Het is dan ook een hele opluchting dat je teamgenoten niet als kippen zonder kop in het wilde weg kostbare items verkwanselen of nutteloze aanvallen uitvoeren, maar heel doelgericht en efficiënt hun acties plannen. Alleen de camera durft soms nog wel eens roet in het eten gooien, maar over het algemeen is dit een van de beste en meest vloeiende vechtsystemen die de Final Fantasy­-reeks rijk is. Naast de gewone gevechten tijdens missies, schotelt het spel je af en toe ook real-time strategy segmenten voor. Verwacht hier niet de diepgang van een volledig RTS-game, maar als korte minigame tussendoor zijn deze missies best te pruimen.

Conclusie: 7/10

RPG-fans die verder kijken dan de maar half geslaagde HD-graphics van wat in essentie een toch al weer vier jaar oude PSP-titel is, zullen in de wolken zijn met Final Fantasy Type-0 HD. De volwassen thematiek, boeiende personages en vooral het soepele vechtsysteem zullen zelfs de meest rabiate Final Fantasy XIII-haters weer over de streep weten te trekken. Een extra lokkertje is natuurlijk Episode Duscae, de exclusieve en spectaculaire demo voor het langverwachte vijftiende deel uit de serie die bij Type-0 zit. Maar zelfs zonder dit extraatje is dit een titel die je als liefhebber van het genre absoluut niet links mag liggen.

0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Gesponsorde artikelen