In het kort
- FlixTrain bestelt 65 hogesnelheidstreinen ter waarde van 2,4 miljard euro.
- De nieuwe treinen zullen snelheden tot 230 km/u halen en beschikken over faciliteiten zoals drempelloos instappen, geavanceerde informatiesystemen, airconditioning en betrouwbare WiFi-connectiviteit.
- FlixTrain wil zijn diensten de komende jaren uitbreiden en treinreizen in heel Europa toegankelijker en aantrekkelijker maken.
FlixTrain, een dochteronderneming van Flix SE, investeert aanzienlijk in haar toekomst door 65 nieuwe hogesnelheidstreinen te bestellen. Deze strategische stap is bedoeld om in te spelen op de groeiende vraag naar betaalbaar en efficiënt reizen per spoor in heel Europa.
Talgo zal de treinstellen produceren en Siemens zal de locomotieven leveren, met een totale contractwaarde van 2,4 miljard euro. Er is al een vaste toezegging van 1 miljard euro gedaan. De hogesnelheidstreinen, die snelheden tot 230 km/u kunnen halen, zijn ontworpen met het oog op het comfort van de passagiers en zullen voorzieningen hebben zoals drempelloos instappen, geavanceerde informatiesystemen, airconditioning en betrouwbare WiFi-connectiviteit.
Langetermijnvisie FlixTrain
Deze uitbreiding komt op een moment dat de markt voor langeafstandstreinen een aanzienlijke groei doormaakt. Duitsland alleen al verwacht een stijging van 45 procent in 2030 ten opzichte van 2021, terwijl de bredere Europese markt een nog grotere kans biedt met een verwachte waarde van 27 miljard euro in 2023 en een verwachte jaarlijkse groei van 4 of 5 procent.
De ambitie van FlixTrain gaat verder dan alleen het veroveren van marktaandeel. Het bedrijf streeft ernaar om de treinreismarkt zelf aanzienlijk uit te breiden door deze toegankelijker en aantrekkelijker te maken. André Schwämmlein, medeoprichter en CEO van Flix, benadrukt de langetermijnvisie voor FlixTrain: “We zijn vastbesloten om onze diensten in de komende jaren uit te breiden en een nieuw tijdperk van treinreizen in Duitsland en Europa in te luiden.”
Overheidssteun en pan-Europese uitbreiding
De recente toezegging van de Duitse regering om te investeren in spoorweginfrastructuur en het toegangssysteem tot het spoor te hervormen, ondersteunt de groeiplannen van FlixTrain. Deze maatregelen zullen naar verwachting meer privé-investeringen aantrekken in de Duitse spoorwegsector, wat uiteindelijk zal leiden tot meer concurrentie en betere keuzes voor passagiers. Minister van Verkeer Patrick Schnieder verwelkomt de investering van FlixTrain en ziet deze als een sterk signaal voor de spoorwegmarkt, waaruit blijkt dat de regering het belang van een ondersteunend kader inziet.
FlixTrain werkt ook actief samen met de Europese Commissie om pan-Europese treinreizen te promoten en de algehele ervaring voor passagiers te verbeteren. De nieuwe treinen zijn ontworpen voor grensoverschrijdend gebruik, waardoor FlixTrain zijn bereik door heel Europa kan uitbreiden.
Huidig netwerk FlixTrain
Momenteel verbindt FlixTrain ongeveer 650 bestemmingen via partnerschappen met regionale vervoersaanbieders. Het netwerk verbindt 50 steden rechtstreeks, aangevuld met ongeveer 300 FlixBus haltes alleen al in Duitsland. Deze uitgebreide intermodale aanpak combineert internationale busdiensten met hogesnelheidstreinverbindingen en biedt passagiers een unieke en flexibele reiservaring.
André Schwämmlein onderstreept de ambitie van FlixTrain om een pan-Europese dienst te worden, door te zeggen: “We zien FlixTrain als een product voor het hele continent, beginnend bij onze thuismarkt in Duitsland en uitbreidend naar buiten toe.”