Ford lanceert ‘emoji jacket’: fietsers moeten kunnen communiceren met automobilisten

Ieder jaar sterven er in Europa 2.000 mensen door een fietsongeluk. Dat zijn heftige cijfers, waar Ford iets aan wil doen. Het bedrijf lanceert ‘emoji jackets’ waarmee fietsers makkelijker kunnen communiceren met automobilisten. De hesjes zijn een onderdeel van hun ‘Share The Road’-veiligheidscampagne.

Met dit project wil Ford de problematiek rond fietsongevallen aankaarten. Fietsers zijn nog steeds zwakke weggebruikers, en vooral de stad is voor hen een gevaarlijk terrein. Met de emoji jackets is het mogelijk om op een primitieve, maar hoog technologische manier te communiceren met automobilisten.

Welke emoji’s?

Het hesje heeft verschillende opties, die de fietsers kunnen regelen vanop een klein apparaatje aan het fietsstuur. Zo kunnen ze bijvoorbeeld pijlen naar links en rechts instellen, een gevarendriehoek laten pinken en hebben ze blije en boze gezichtjes ter beschikking.

Communiceren via emoji’s en symbolen is een slimme zet, dat vertelde Dr. Neil Cohn aan de technologiewebsite The Verge: “Emoji’s zijn een fundamenteel onderdeel geworden van hoe wij taal gebruiken. Of het nu gaat over gezichtsuitdrukkingen, humor of sarcasme.” Mensen nemen boodschappen aan de hand van symbolen ook veel makkelijker op, waardoor automobilisten sneller zouden reageren.

Op dit moment zitten de jackets nog in een prototype-fase en gebruikt Ford ze vooral voor de ‘Share The Road’-campagne. Maar op lange termijn willen ze de hesjes misschien echt op de markt gaan brengen. Wij zouden het alleszins kopen, op voorwaarde dat Ford er nog een lachend kakske aan toevoegt.

https://www.youtube.com/watch?v=g756nqX-jUU
Meer
Lees meer...