Frankrijk, Spanje, maar ook beleggers eisen schadevergoeding van VW, Belgische regering blijft heel stilletjes

Frankrijk, Spanje, maar ook beleggers eisen schadevergoeding van VW, Belgische regering blijft heel stilletjes

Volkswagen mag zich opmaken voor een juridische storm zoals er nog nooit een kwam voor een bedrijf. Autorijders, advocaten én regeringen maken zich op voor rechtszaken, om schadevergoeding te eisen van de autobouwer, nadat die iedereen bedroog. Grote uitzondering? Ons land, dat voorlopig heel braafjes blijft.

Nieuwste eisers in het lange rijtje van verontwaardigde slachtoffers: de Franse en Spaanse regeringen. Die betaalden de afgelopen jaren miljarden euro’s aan groene premies. Net als de Belgische regering deelden die Europese landen belastinggeld uit aan wie een ‘groenere’ wagen kocht, en z’n oude vervuilende wagen van de weg haalde. Volkswagen profiteerde daar sterk van.

Maar nu blijkt dus dat die nieuwe wagens totaal niet zo groen zijn. En dus eisen Frankrijk en Spanje die premies terug. Dat kan een bijzonder zware dobber worden, het aantal VW-dieselwagens in die landen loopt in de miljoenen. Opvallend: de Duitse autobouwer heeft al beloofd om de steun effectief te zullen terugbetalen.

De belastingbetaler en de staat zijn bestolen”

In Frankrijk neemt de minister van Milieu Ségolène Royal het voortouw. Zij sprak harde taal, en had het over “de belastingbetaler en de staat die zijn bestolen”. Ze zullen dus ook forse bedragen eisen van Volkswagen. En Spanje kan als voorbeeld gelden voor ons land. De Spanjaarden hebben gigantische VW-fabrieken in hun land, ze zouden dus best kunnen vrezen dat de Duitse gigant kribbig reageert op die claims.

Want dat is net de redenering die de federale regering, met minister van Werk Kris Peeters (CD&V) maakte. Hij had na een contact met de topman van D’Ieteren, de grote importeur van Volkswagens, het net over “het belang van de 8.500 jobs”, en suste elke vorm van mogelijke juridische acties. Het signaal aan de auto-industrie in ons land was belangrijker dan de fraude, zo leek wel.

Dat diezelfde auto-industrie al jaren maar één ding doet in ons land, namelijk jobs schrappen, is een pijnlijke realiteit die iedereen in de Wetstraat achter de schermen erkent. Alleen, voor de camera’s durft niemand voorlopig te spreken over de juridische gevolgen. Het woord schadevergoeding is nog niet gevallen.

Ons land geeft nochtans al sinds 2008 ecopremies bij de aankoop van wagens met een lage CO2-uitstoot. Dat gaat tot 15 procent van de totale prijs, en over érg veel belastinggeld dus. België is samen met Frankrijk en Spanje het land van de meeste dieselrijders in heel Europa.

Beleggers eisen wél al geld terug

De Vlaamse beleggers blijven ondertussen niet bij de pakken zitten. De beleggersclub VFB gaat daarvoor samenwerken met Deutsche Schutzvereinigung fur Wertpapierbesitz (DSW). Die Duitse beleggersorganisatie is bezig met een rechtszaak tegen VW. De koers van het aandeel stortte compleet in na het uitlekken van het schandaal: op de beurs verdampte 50 procent van de waarde van het bedrijf.

Er komt dus een schadeclaim voor die fraude. Duitse rechtbanken zijn de logische weg, de VFB hangt haar wagonnetje dus aan die DSW.

Gesponsorde artikelen