Luchtvaart zonder koolstofuitstoot: Verenigd Koninkrijk komt met ontwerp voor vliegtuig op waterstof

Een door het Verenigd Koninkrijk gesteunde onderzoeksgroep heeft een ontwerp klaar voor een vliegtuig dat aangedreven wordt door vloeibare waterstof. Het vliegtuig zou in theorie de prestaties van de huidige middelgrote vliegtuigen moeten evenaren, maar dan zonder koolstofemissies.

Waarom is dit belangrijk?

De luchtvaartindustrie staat onder druk om de emissies snel te verlagen. Zelfs nu er een doorbraaktechnologie op komst is, zal de implementatie ervan nog jaren duren. Luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten hebben ook te kampen met de voortdurende verstoring van hun activiteiten door Covid-19, die hun financiële vooruitzichten al sterk heeft verzwakt.

Het FlyZero-concept werkt meteen met een vliegtuig van 279 passagiers, dat reizigers non-stop van Londen naar San Francisco zal vervoeren. Het is de bedoeling dat dat met dezelfde snelheid en hetzelfde comfort gebeurt als vandaag, zegt het Aerospace Technology Institute (ATI) maandag in een verklaring. Het is de taak van het ATI, een samenwerkingsverband tussen de Britse regering en het bedrijfsleven, om risicovolle projecten een financieel duwtje in de rug te geven. Het gaat dan om projecten waar bedrijven in eigen land op lange termijn van kunnen profiteren.

15 miljoen pond voor waterstofproject

Waterstofaandrijving wordt gezien als een van de meest veelbelovende technologieën voor het bereiken van koolstofneutrale commerciële vluchten. Een groot nadeel is dat waterstof duur is en moeilijk op te slaan aan boord. Het zal daarom waarschijnlijk jaren duren om de vliegtuigen te bouwen en de nodige infrastructuur aan te leggen, zoals tankcapaciteit op luchthavens.

Het Verenigd Koninkrijk financiert de nieuwe technologie om jobs in de lucht- en ruimtevaart te helpen creëren. Het zet hen ook meteen een stap dichter bij het halen van de klimaatdoelstellingen. Sinds de start van ATI in 2013, heeft de regering 1,95 miljard pond (2,3 miljard euro) uitgetrokken voor het project, dat tot 2026 loopt. Tot hiertoe kreeg het FlyZero-concept al 15 miljoen pond overheidssteun.

“Deze ontwerpen kunnen de toekomst van de lucht- en ruimtevaart bepalen”, zegt minister van Bedrijfsleven, Energie en Schone Groei Kwasi Kwarteng in de verklaring. “Door samen te werken met de industrie laten we zien dat echt koolstofvrij vliegen mogelijk is, met waterstof als een van de koplopers om conventionele fossiele brandstoffen te vervangen.”

Streefdatum

Het ATI verwacht dat waterstofvliegtuigen vanaf halverwege 2030 operationeel zullen zijn en economisch zelfs voordeliger dan de vliegtuigen van nu. Begin volgend jaar zal het FlyZero-project gedetailleerde concepten publiceren voor een reeks verschillende vliegtuigen. Die worden aangevuld met een technologisch stappenplan, markt-en economische rapporten en een duurzaamheidsevaluatie, zegt de groep.

Het middelgrote vliegtuig dat maandag gepresenteerd wordt, zou waterstof bij -250 °C opslaan in cryogene brandstoftanks aan de achterkant van het vliegtuig. Er zullen ook twee kleinere “wang”-tanks te vinden zijn in de voorste romp om het vliegtuig in balans te houden.

Het lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing heeft nog geen plannen voor een waterstofvliegtuig, maar Airbus SE is wel van plan om in 2035 een commercieel vliegtuig op waterstof in gebruik te nemen. Het Europese bedrijf heeft de Europese Unie laten weten dat een model van meer dan 150 passagiers waarschijnlijk pas in 2050 op grote schaal gebruikt zal worden.

Duurzame brandstoffen

Tot dan richt de luchtvaartindustrie haar aandacht op zogenaamde duurzame brandstof. Die brandstof kan dan gemengd worden met de kerosine, wat de huidige vliegtuigen aandrijft. Sommige vliegtuigen zullen ook al vliegen op batterijen, maar dat is beperkt tot de kleinere vaartuigen, zoals luchttaxi’s, vanwege het gewicht van de cellen.

(lb)

Meer
Lees meer...