Stadsbestuur Gent wil meer hoogbouw om woningnood en hoge vastgoedprijzen te drukken: “3 à 4 verdiepingen toegelaten”

Het stadsbestuur van Gent wil meer hoogbouw om de woningnood en hoge prijzen in de stad te drukken. “We willen meer hoogbouw toelaten in wijken die goed ontsloten worden door het openbaar vervoer en die goede fietspaden in de buurt hebben. Bijvoorbeeld in de stationsbuurt”, zegt schepen Filip Watteeuw (Groen) in de Mediahuis-kranten.

“Op de bestaande regelgeving over voortuinen zullen we geen afwijkingen toestaan”, stelt Watteeuw (Groen). “We willen wel meer hoogbouw toelaten in wijken die goed ontsloten worden door het openbaar vervoer en die goede fietspaden in de buurt hebben. Bijvoorbeeld in de stationsbuurt: daar zijn nu maar twee bouwlagen mogelijk. We zullen er drie en misschien wel vier lagen toelaten.” 

De Gentse schepen ziet die maatregel als een antwoord “op de grote woonnood in onze stad en op de vastgoedprijzen die de pan uit rijzen”.

Voortuinen niet omvormen tot parkeerplaatsen

Pas raakte ook bekend dat voortuinen in woonwijken in Gent niet omgebouwd mogen worden tot privéparkeerplaatsen. Volgens Watteeuw was dat geen nieuwe maatregel: “In onze nota Ruimtelijk Rendement bevestigen we dat er op die regel geen afwijkingen kunnen worden gevraagd.”

Er kwam scherpe kritiek van N-VA, een oppositiepartij in Gent. De lokale fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt sprak van “pestgedrag voor mensen met een auto”: “Ik ben het ermee eens dat verharding van voortuintjes zoveel mogelijk te vermijden is, maar dat hoeft de aanleg van een parkeerplaats uiteraard niet uit te sluiten.”

“Er zijn genoeg mogelijkheden om een parkeerplaats aan te leggen die mooi groen van uitzicht is en ook waterdoorlaatbaar. Met N-VA zijn we uiteraard mee voorstander van deelmobiliteit en van het uitbouwen van de alternatieven voor de wagen. Maar dat wil niet zeggen dat je mensen met een auto moet gaan (weg)pesten. Een wagen blijft vandaag voor veel gezinnen nu eenmaal onmisbaar. Dicht bij huis kunnen parkeren is voor veel mensen echt belangrijk.”

Bedrijven opnieuw naar stadskern

Bovendien wil Watteeuw wijken meer verweven, zodat werk en wonen weer dichter bij elkaar komen. “De jongste twintig, dertig jaar zijn de kleine bedrijfjes naar de stadsrand verdrongen. We willen de economie terug naar de stad brengen. Ik zie daar een enorme kans in”, stelt hij.

Meer
Lees meer...