Gillette lanceert emotionele reclame met transman in de hoofdrol

Gillette commercial with a trans man. He shaves for the first time.
Gillette

Gillette is natuurlijk hét merk bij uitstek voor scheermesjes en die zijn er voor alle mannen. Dus ook de mannen die niet geboren zijn in het lichaam van een man. In de nieuwste reclame van Gillette speelt een transman de hoofdrol en het is nu al onze favoriete reclamespot van het jaar.

The best a man can get”, het is al jarenlang de slogan van het scheerproductenmerk Gillette. En bij mannen rekent Gillette ook echt àlle mannen. Dus ook de mannen die niet in het lichaam van een man geboren zijn. Dat maken ze duidelijk in hun nieuwste reclamespotje.

“Je eerste scheerbeurt is speciaal”

Gilette advert screenshot
Screenshot Gillette

De reclamespot focust op de eerste scheerbeurt van Samson, een transman, die z’n transitie er net heeft opzitten. Samson werd geboren in het lichaam van een vrouw, maar ontdekte al snel dat hij zich meer man voelde. Op die leeftijd wist hij nog niet wat dat betekende, maar op later leeftijd kon hij dan eindelijk zijn transitie inzetten. En bij die transitie hoort natuurlijk ook de eerste gezichtsbeharing en de eerste scheerbeurt.

Voor die eerste scheerbeurt wordt Samson geassisteerd door zijn vader, die hem stap voor stap begeleidt. “Niet bang zijn, scheren gaat over zelfzeker zijn”, zegt de duidelijk trotse vader van Samson. En samen met de hulp van z’n vader lukt het Samson om zich voor de eerste keer te scheren.

Vervolgens zegt de reclamespot: “Wanneer, waar of hoe je eerste scheerbeurt plaatsvindt, hij is altijd speciaal”. Gevolgd door de slogan “The best a man can get“, met een breedlachende Samson op de achtergrond. We’re not crying, you are.

Bekijk hier het prachtige reclamespotje van Gillette:

First Shave, the story of Samson | #MyBestSelf

Whenever, wherever, however it happens – your first shave is special.

Geplaatst door Gillette op Donderdag 23 mei 2019

#MeToo

Het is niet de eerste keer dat Gillette een duidelijk standpunt inneemt. Eerder dit jaar publiceerde het merk al een reclamespotje als reactie op de #MeToo-beweging. Het mannenmerk trok daarbij resoluut de kaart van de vrouwen en veranderde iconische slogan “The best a man can get” voor de gelegenheid naar “The best a man can be“.

In het spotje worden voorbeelden aangehaald van mannen die niet “the best a man can get” zijn. Pestgedrag, seksueel misbruik, denigrerende opmerkingen naar vrouwen, … dat is niet hoe mannen moeten zijn, zo luidt de reclame. De video eindigt met de boodschap dat kleine en grote dingen dit kunnen veranderen. “Want de jongens die nu kijken, zijn de mannen van morgen.”

Een mooi spotje, met een duidelijke boodschap. Maar die boodschap viel niet bij iedereen in goede aarde. Heel wat mensen vonden het moraliserend en gericht tegen mannen. Daarbij gaven veel mannen aan dat ze nooit meer producten van het merk wilden gebruiken. Maar het merk kreeg anderzijds ook veel lovende kritiek voor het gewaagde spotje. En nu doen ze daar dus nog een schepje bovenop met de reclamevideo waarin een transman centraal staat.

Gesponsorde artikelen