‘God of War haalt opnieuw zeven prijzen binnen: de echte game van het jaar is duidelijk bekend

‘God of War haalt opnieuw zeven prijzen binnen: de echte game van het jaar is duidelijk bekend

‘God of War’ heeft in totaal maar liefst zeven prijzen binnengehaald op de Game Developers Choice Awards en de G.A.N.G. Awards. Sony veroverde er ook de twee hoofdprijzen: Beste Game van het Jaar en Beste Audio. ‘Red Dead Redemption 2’ moet zo voor de zoveelste keer het onderspit delven. Het lijkt nu wel echt duidelijk: ‘God of War’ is de beste game van het jaar.

Nog voor God of War in de rekken lag, werd er al gespeculeerd: wordt dit de beste game van het jaar? We zeggen en schrijven dan amper april, maar toch was dat niet zo gek. God of War was dan wel een heel andere weg ingeslagen in vergelijking met de originele trilogie, toch klonken er meteen stemmen die opperden dat de vierde God of War (die wel niet zo in de markt werd gezet) wel eens de beste in de reeks zou zijn. En dat wil op zich al heel veel zeggen.

Plots was daar Red Dead Redemption 2

Was de beste game van het jaar dan al bekend? Niet als het aan Rockstar lag, want zij lieten eind oktober ook een pareltje op ons los. Met Red Dead Redemption 2 beloofden ze een ongeziene open wereld, en of we die hebben gekregen. “Red Dead Redemption 2 is fabelachtig mooi, verbazingwekkend gigantisch en tot op het irritante gedetailleerd”, schreven wij al over het nieuwste cowboyverhaal van Rockstar, en dat was niet eens overdreven. Ook in onze review van de game staken we ons enthousiasme niet onder stoelen of banken: ‘Is Red Dead Redemption 2 de beste game ooit?

Plots had God of War er niet eens zomaar een concurrent bij maar volgens velen zelfs eentje die nog meer aanspraak maakte op de titel van beste game van het jaar. Maar als het op echte prijzen aankwam, haalde het afgeronde, emotionele verhaal en de ingenieuze gameplay van God of War het toch van het Wilde Westen-epos. God of War ging op de prestigieuze Game Awards 2018 al met de hoofdprijs lopen en bouwde nadien nog verder aan een ronduit impressionant lijstje overwinningen.

Beste Game van het Jaar én Beste Audio

De afgelopen week voegde het daar nog maar eens zeven awards aan toe. Op de Game Developers Choice Awards, waar game-ontwikkelaars zelf de titels mogen uitdelen, veroverde het maar één prijs maar dat was wel meteen de hoofdprijs, die van Game van het Jaar. Opnieuw liet het Red Dead Redemption 2, zoals al zovele keren was gebeurd, achter zich. Rockstar haalde dan wel zeven nominaties binnen, het meeste van alle games, met enkel een overwinning in de categorie Beste Technologie kunnen ze niet tevreden zijn.

Op de G.A.N.G. Awards, de Game Audio Network Guild Awards, viel God of War maar liefst zes keer in de prijzen. Op die G.A.N.G. Awards worden prijzen uitgedeeld voor de audio in games en ook daar blonk God of War dus uit. Met Audio of the Year haalde het opnieuw de hoofdprijs binnen, maar ook Music of the Year, Sound Design of the Year, Best Cinematic Cutscene Audio, Best Original Choral Composition (voor Lullaby of the Giants, zie video) en Best Audio Mix gingen naar God of War.

Rockstar blijft verweesd achter

God of War mag zich dus duidelijk de game met de beste muziek noemen. Maar, in tegenstelling tot wat op voorhand werd verwacht, kroont God of War zich dus uiteindelijk toch tot game van het jaar. Arthur Morgan moest op zowat elke prijsuitreiking het onderspit delven tegen Kratos en Atreus. God of War mocht zo bijna elke hoofdprijs in ontvangst nemen en zo blijft Rockstar toch ietwat verweesd achter.

Ze leverden een waar huzarenstukje af met Red Dead Redemption 2, met een open wereld die zo groot en tegelijk ook fenomenaal gedetailleerd was dat we op bepaalde momenten amper geloofden dat het echt een game was. De game was zo overweldigend dat je er soms de minpuntjes niet door opmerkte. Want die had de game zeker, zoals onder andere een gebrek aan echte fast travel, problemen met pacing en rigide controls. Minpunten die dus blijkbaar zwaarder doorwegen dan de vele pluspunten.

God of War, een nagenoeg perfect game

Santa Monica Studios had met God of War dan weer een nagenoeg perfect game klaar. Ze waagden zich in het ongewisse, want de succesformule van de eerste drie games werd eigenlijk wat achterwege gelaten. Maar elke innovatie was een grandioos succes. “De verhalende, meer emotionele stijl? Een voltreffer. De samenwerking met Atreus? Super. De Leviathan Axe, die Kratos na het gooien zelf kan terugroepen? Werkelijk geniaal”, schreven we daar al over. Het enige minpuntje was de soms ietwat repetitieve boss fights maar die werden ruimschoots goedgemaakt door de ronduit indrukwekkende scènes met Baldur.

Wat we in april al dachten, wordt nu dus bevestigd. Ondanks het onverwachte, impressionante Red Dead Redemption 2 is God of War gewoon te mooi, te perfect afgewerkt en simpelweg te goed om niet de prijs van beste game van 2018 te claimen. Als het van Cory Barlog, de man achter God of War, afhangt, krijgen we nog maar liefst vijf nieuwe games in de reeks. Of die ook allemaal games van het jaar gaan worden, is nog maar de vraag. Maar ons hoor je alvast niet klagen!

Gesponsorde artikelen