Left Right
scrollTop top

‘Firestone’-songwriter gaat solo: wij spraken met Goldkimono


Goldkimono interview
© Sony

De naam Goldkimono zegt je misschien niets, maar je bent ongetwijfeld wel vertrouwd met de hit Firestone van Kygo. Wat veel mensen niet weten, is dat de schrijver van dit nummer een Nederlander is en die gaat nu solo. Goldkimono heeft zijn eerste single To Tomorrow uit. Hoog tijd dus om hem eens aan de tand te voelen.

Je eerste single To Tomorrow is pas uit met bijhorende clip. Waar gaat die precies over?

Goldkimono: “Het is een redelijk nostalgisch nummer, gebaseerd op mijn eigen leven. Vandaar dat je dat skateboarden in de clip ziet, ik deed dat vroeger veel. Het is een throwback naar de onbezorgdheid van je jeugd. Met To Tomorrow probeerde ik echt om die feelgood-momenten te vangen. Het gaat over de luisteraar meenemen in de volgende dag, To Tommorow.

(Harry Styles lanceert videoclip voor Watermelon Sugar: een ode aan aanrakingen.)

De clip is kwalitatief erg hoogstaand. Met wie heb je daarvoor samengewerkt?

Goldkimono: “Mijn goede vriend Mike Fugers is regisseur. Ik was in Los Angeles en we kwamen samen op het idee om een clip te draaien voor deze single. We hebben de video gedurende twee weken uit de grond gestampt met z’n tweetjes. Er was geen productieteam. Uiteindelijk hebben we alles gefixt on the spot. Ik heb ter plekke gebruik gemaakt van mijn netwerk en heb een aantal mensen gevraagd om te helpen. De clip ziet er nu superprofessioneel uit, maar als je zou zien hoe het er achter de schermen aan toe ging, zou je wel even grinniken. Ik ben zelf heel tevreden met het resultaat.”

(Lewis Capaldi heeft al 11 nieuwe nummers geschreven: tweede album in 2021?)

Los Angeles als speelterrein

Je woont zelf ook gedeeltelijk in Los Angeles?

Goldkimono: “Klopt, de afgelopen vijf à zes jaar woon ik in L.A. Ik heb een werkvisum voor de VS, daardoor kan ik daar een langere tijd blijven.”

In deze tijden van supersnel internet kan je alle muziek gewoon naar elkaar doorsturen en zelfs virtueel repeteren is mogelijk. Helpt het voor je carrière om dan toch fysiek aanwezig te zijn bij het hart van de muziekindustrie?

Sony

Goldkimono: “Omgeving kan je natuurlijk niet doorsturen. In die stad speelt de omgeving ook een grote rol. Die sfeer van Venice Beach werkt voor mij gewoon heel goed, dat voel ik in Amsterdam niet. Alle mensen die daar zijn sporen je ook aan om je best te doen. Ik heb daar vrienden zitten. Op muzikaal vlak is digitaal heel veel mogelijk, maar het is ook gewoon leuk om fysiek aanwezig te zijn en zelf die sfeer te beleven. Volgens mij moet je er wel in het echt zijn om iets te kunnen doen.”

(Ariana Grande reageert op beschuldigingen van rapper 6ix9ine over fraude.)

Van songschrijver naar solo

Ga je binnenkort ook een volledige plaat uitbrengen?

Goldkimono: “Daar werken we naartoe. Het zal nog wel even duren voor het af is. Het einddoel is inderdaad een volledige plaat.”

Vroeger schreef je songs voor andere artiesten. Het bekendste nummer is Firestone van Kygo. Waarom heb je ervoor gekozen om in eigen naam muziek uit te brengen?

Goldkimono: “Ik wilde dat altijd al doen, maar ik had nooit materiaal waar ik 100 procent achter stond, waar ik me echt goed bij voelde. Op het moment dat ik deze song maakte, voelde dat heel cool. Het klonk zoals ik. Toen ben ik begonnen met Goldkimono. Alles kwam samen en het is gewoon ook zo leuk om zelf muziek te maken. Dat is heel anders dan muziek maken voor anderen.”

Is er een bepaald ingrediënt of aspect dat een nummer moet hebben om er één van Goldkimono te zijn?

Goldkimono: “Het is moeilijk te omschrijven, maar ik hoop dat mensen die vraag zelf gaan kunnen beantwoorden naarmate ze me beter leren kennen, dat ze een bepaalde sound met me associëren. Nu is dat nog moeilijk, want ik heb nog maar één nummer uit.”

Ga je anders te werk wanneer je een song maakt voor jezelf dan wanneer het voor een andere artiest is?

Goldkimono: “Het proces van songs schrijven is erg gelijkaardig. Alleen sta ik bij anderen totaal in dienst van de artiest voor wie ik werk. Als ik voor mezelf werk, vallen die kaders en die grens weg. Ik moet dan niet in iemand anders zijn of haar schoenen staan en beslis gewoon zelf wat ik wil doen. Die vrijheid is wel fijn, dan kan ik dingen kwijt die ik normaal niet kwijt kan. Uiteindelijk vertrek je vanuit een ander doel.”

(Red Hot Chili Peppers staan in 2021 op Pinkpop: tickets blijven geldig.)

Reggae, Pop en ’90s hiphop

Wie zijn je belangrijkste invloeden?

Goldkimono: “Dat zijn er veel, maar er zijn er een aantal die belangrijker zijn dan andere. Jaren ’90 hiphop is sowieso heel belangrijk. Dat hoor je ook een beetje terug in To Tomorrow, de stijl van die periode. Ik heb ook altijd veel reggae en algemene popmuziek geluisterd. Ik denk dat Goldkimono een mengeling is van die drie dingen.”

Helende lockdown en toekomstplannen

Wat doet een artiest als jij tijdens de lockdown?

Sony

Goldkimono: “Volgens mij hebben de meeste artiesten in deze periode muziek gemaakt, maar ik heb dat bijna niet gedaan. Ik heb de lockdown even gebruikt om uit te rusten. Ik had de afgelopen jaren zoveel gewerkt en gereisd dat ik de lockdown gebruikt heb om weer in een goede routine te komen en mijn vitaliteit weer op te krikken. Gewoon even stilstaan en alles herwaarderen. In de muziekindustrie is het zo gemakkelijk om in de stroom mee te gaan en op autopiloot te draaien. Die lockdown is voor mij een mooie gelegenheid om even vanaf de zijlijn te kijken waar ik mee bezig ben.”

Wat zijn je toekomstplannen na de lockdown?

Goldkimono: “Ik ben van plan om meer muziek uit te brengen en het Goldkimono-project echt meer leven in te blazen. Daarnaast hoop ik weer live te kunnen spelen. Ik kijk daar echt naar uit. De muziek delen met mensen en een goede tijd beleven, dat zijn de plannen.”


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    41.220.369
  • Aantal
    doden
    1.131.337
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    253.386
  • Aantal
    doden
    10.539