Google News komt met charmeoffensief voor de media: Newsgeist in Europa, plus 150 miljoen voor “kwalitatieve journalistiek”

Google News komt met charmeoffensief voor de media: Newsgeist in Europa, plus 150 miljoen voor “kwalitatieve journalistiek”

Google is bezig aan een Europees charmeoffensief: ze sluiten een samenwerkingsverband met grote Europese nieuwsmerken en gaan 150 miljoen uittrekken voor beurzen om media te laten digitaliseren. En ze komen met een Europese Newsgeist-conferentie. Niet toevallig, de Europese Commissie zit hen stevig op de hielen.

Google denkt na over verschillende manieren om de media-sector te helpen in Europa. Bedoeling is onder meer om een nieuw fonds van zo’n 150 miljoen euro te creëren dat de Europese nieuwsorganisaties moet helpen om digitaal “kwalitatieve journalistiek” te creëren.

Dat Digital News Initiative wordt gelanceerd samen met acht grote Europese kranten: Les Echos, FAZ, The Financial Times, The Guardian, NRC Media, El Pais, La Stampa en Die Zeit. Daarmee kiest Google dus voor de gevestigde namen. Enkel NRC Media heeft een Belgische link: het Mediahuis is eigenaar van de Nederlandse krant, de banden met De Standaard zijn groot.

Google organiseert Europese mediaconferentie Newsgeist in Helsinki

Bedoeling is om met die 150 miljoen euro die nieuwsorganisaties een “nieuwe manieren van denken” in de digitale journalistiek te laten ontwikkelen. Ze krijgen het geld dus niet echt, het dient voor de transformatie van het oude naar het nieuwe, digitale. Google wil verder ook investeren in training en onderzoek voor journalisten, en gaat daarvoor drie trainingscentra opzetten, in Londen, Parijs en Hamburg.

Daarnaast organiseert Google ook voor de eerste keer in Europa ‘Newsgeist’. Dat concept, een conferentie die eigenlijk geen conferentie is, want de agenda is helemaal open, is al eerder met succes toegepast in de Verenigde Staten. Google nodigde daar 150 denkers en doeners uit de mediawereld uit, die samen komen discussiëren over de toekomst van hun vak. Binnenkort doen ze dus hetzelfde voor Europese media, in Helsinki.

Charmeoffensief

Het charmeoffensief komt op een moment dat de relaties tussen Google en de Europese Commissie strak gespannen zijn. De Commissie beschuldigt de Amerikaanse gigant ervan haar te dominante marktaandeel te misbruiken. De zaak focust zich op online shoppen, maar het is zeker zo dat een aantal grote Europese mediabedrijven de aanval van de Commissie geweldig vinden. Het feit dat Google zomaar al hun nieuws overneemt, zonder daarvoor te betalen, baart hen zorgen. Een van de grootste tegenstanders van Google is het Duitse conglomeraat Axel Springer. Die steunden via hun kranten openlijk Jean-Claude Juncker en hebben er met Politico.eu een invloedrijke stem op het Europese toneel bij.

Google News, de service waarbij Google al het nieuws van originele bronnen overneemt en filtert, is ook zo’n pijnpunt. Verschillende mediabedrijven lobbyen daartegen, in België waren er rechtzaken, in Spanje kwam er zelfs een wet die het aan banden legde. Daarop trok Google het helemaal weg, en dat was dan weer een brug te ver voor Spaanse mediabedrijven.

epa

Gesponsorde artikelen