Google slaat niet langer al je zoekopdrachten op: verwijderd na anderhalf jaar

Goed nieuws voor wie niet zo’n fan is van de huidige privacy-instellingen van Google. Het bedrijf heeft namelijk bekendgemaakt dat het niet langer een volledig verslag van al je zoekopdrachten zal opslaan. Die gegevens zullen vanaf nu na anderhalf jaar verwijderd worden.

De concurrentie tussen Google en Apple is er altijd al geweest. En die is nu ook op het vlak van privacy een stapje verder gegaan. Apple heeft namelijk altijd beweerd om zo weinig mogelijk informatie van z’n gebruikers op te slaan, en dat deed Google helemaal niet.

Privacy check-up

Het bedrijf hield een uitgebreid verslag bij van alles wat z’n gebruikers ooit hebben ingegeven als zoekopdracht. Dat was nodig, volgens Google, om alles “zo goed mogelijk te personaliseren”. Maar blijkbaar hebben ze daarvoor toch niet al je zoekopdrachten nodig.

Want alle Google-gebruikers hebben een mailtje gekregen, of zullen er eentje krijgen, waarin gevraagd wordt om de “privacy check-up” af te ronden. In die check-up krijgt iedereen de expliciete vraag of het oké is dat Google je gegevens opslaat.

Auto Deletion

Als je dat niet toestaat, dan worden al je ingevoerde zoektermen (zowel op het web als in Google-apps) na anderhalf jaar verwijderd. Da’s niet het geval bij Gmail en Google Foto’s, want die apps zijn net ontwikkeld om persoonlijke gegevens op te slaan.

Auto Deletion is eigenlijk niet helemaal nieuw bij Google. Het bedrijf introduceerde de optie vorig jaar al. Bijna niemand weet dat, want het ging toen echt om een optie. Dat wil zeggen dat alle gebruikers hun instellingen zelf moesten gaan aanpassen om de functie te activeren.

Zo lang als nuttig

“Dit is iets waar we al lang mee bezig zijn”, vertelde David Monsees, één van Googles productmanagers. “We weten dat informatie onze producten nuttiger maakt. Onze bedoeling nu is om die informatie maar zo lang op te slaan, als ze nuttig en bruikbaar is voor onze gebruikers.”

Sundar Pichai, CEO van Google, benadrukte nog eens de drie peilers waarop z’n bedrijf opgebouwd is. “De informatie van gebruikers veilig houden, daar op een verantwoordelijke manier mee omgaan, en gebruikers de controle geven.”

Meer
Lees meer...