Greenpeace haalt slag thuis: Lego breekt met Shell wegens olieboringen op Noordpool

Speelgoedfabrikant Lego zet de samenwerking met oliegigant Shell stop na een campagne waarmee Greenpeace meer dan een miljoen handtekeningen verzamelde. De milieuorganisatie neemt Shell op de korrel omdat het bedrijf volgend jaar opnieuw naar olie wil boren op de Noordpool. Lego maakt speelgoed met het logo van Shell, waardoor Greenpeace het bedrijf onder druk zette daarmee te stoppen. 

“In tegenstelling tot Shell heeft Lego een beleid dat belooft meer hernieuwbare energie te produceren dan het verbruikt, een eind te maken aan het gebruik van olie in zijn producten en in samenwerking met zijn partners de toekomstige generaties een betere wereld na te laten”, meldt Greenpeace in een persbericht. De organisatie lanceerde samen met de petitie eerder dit jaar deze campagnevideo:

Drie maanden na de start van die actie laat Lego nu weten dat het bedrijf “het contract voor gezamenlijke promotie met Shell niet zal vernieuwen”, maar dat de huidige samenwerking wel doorgaat zoals gepland. Lego voert wel aan dat het eigenlijk gaat om een geschil tussen Greenpeace en Shell. Greenpeace wil daarop beklemtonen “dat Lego onder publieke druk dan wel de juiste dingen doet, maar dat de speelgoedproducent zijn partners zorgvuldiger moet kiezen als het gaat om de risico’s die onze kinderen lopen als gevolg van de klimaatverandering.” 

thinkstock

Shell is van plan volgende zomer opnieuw te gaan boren in de Noordelijke IJszee, iets waar milieubeschermers zich grote zorgen over maken. “Bij eerdere pogingen om boringen uit te voeren in de Noordelijke IJszee, kreeg Shell af te rekenen met allerlei operationele problemen”, stelt Greenpeace. “Die bereikten hun toppunt met het stranden van het booreiland Kulluk. Door de extreme omstandigheden in de Noordelijke IJszee, met reusachtige drijvende ijsbergen en woelige wateren, is het uitzonderlijk riskant om daar in zee naar olie te boren. Wetenschappers stellen trouwens dat een olielek in de Noordelijke IJszee onmogelijk op te ruimen is en dat het de unieke dierenwereld van de Noordpool zou verwoesten.”

Zware slag

De beslissing van Lego wordt dus gezien als een flinke overwinning. “Dit is een zware slag voor Shell”, stelt Joeri Thijs, de verantwoordelijke van de Noordpoolcampagne bij Greenpeace België. “Het oliebedrijf is echt op zoek naar partners als Lego om weer respect te kunnen genieten en zich te herstellen van de ernstige imagoschade na zijn laatste perikelen aan de Noordpool. Nu Lego zich terugtrekt uit een vijftigjarige relatie met Shell, blijkt duidelijk dat die strategie niet zal werken.”

Hij vindt dat “het tij aan het keren is voor deze dinosauriërs van de fossiele brandstoffen, die het smelten van het ijs beschouwen als een teken dat de Noordpool klaar is om te worden ontgonnen in plaats van te worden beschermd. De boodschap moet duidelijk zijn: jullie ouderwetse praktijken die nefast zijn voor het klimaat, zijn niet langer maatschappelijk aanvaardbaar en jullie moeten van de Noordpool wegblijven of anders worden jullie uitgesloten door de samenleving.”

Andere bedrijven

Greenpeace vermeldt nog andere toonaangevende multinationals die al braken met de oliesector. “Eind 2012 deelde Waitrose mee dat het zijn partnerschap met Shell in de koelkast zou stoppen, en de voorbije maanden hebben Microsoft, Google en Facebook allemaal beloofd hun steun te staken aan ALEC, een controversiële lobbygroep die campagne voert tegen wetgeving om de klimaatverandering tegen te gaan”, luidt het. “Nog maar een paar weken geleden deelde ook de Rockefellerstichting mee dat ze haar beleggingen uit de sector van de fossiele brandstoffen wil beginnen terugtrekken.”

Meer
Lees meer...