Groot deel Belgische gezinnen wacht nog steeds op eindfactuur: “Zo komen nóg meer mensen in de problemen”

Meer dan 240.000 Belgische gezinnen wachten al maanden op de jaarafrekening voor energie, dat blijkt uit een bevraging van FEBEG, de sectorfederatie van Belgische elektriciteits- en gasleveranciers.

Bijna een kwart miljoen van Belgische huishoudens kampt met stress en onzekerheid over wanneer de eindfactuur in de bus zal belanden, en hoeveel die zal bedragen. “Zo komen nóg meer mensen in de problemen”, klinkt het.

Huidige situatie

“Over alle energieleveranciers heen, wacht 4 procent van de klanten op dit moment langer dan 60 dagen op z’n eindafrekening”, zegt Marc Van den Bosch, algemeen directeur van FEBEG aan De Morgen. “Als je weet dat er in België zo’n 6 miljoen gezinnen zijn, gaat het jammer genoeg al snel om een paar honderdduizend klanten”, voegt hij eraan toe.

Normaal gezien bedraagt de gemiddelde doorlooptijd voor facturatie gemiddeld 10 tot 30 dagen nadat leveranciers de metergegevens van netbeheerder Fluvius hebben ontvangen. Van den Bosch benadrukt dan ook dat vijf maanden wachten “heel uitzonderlijk” is.

Financiële kopzorgen binnen huishoudens

“Begin mei heb ik mijn meterstanden doorgegeven voor mijn jaarlijkse afrekening”, zegt Andreas Kesteleyn (43), die samen met z’n vrouw en drie kinderen in Oostakker woont, aan de Belgische krant. “Intussen zijn we vijf maanden verder en heb ik nog steeds mijn jaarafrekening niet ontvangen.”

Andreas contacteerde eerder al de klantendienst van Eneco, maar zonder succes: “Ik heb mails gestuurd, gedreigd met verdere stappen, maar nog steeds is het wachten”. De aanhoudende onzekerheid zorgt dan ook voor veel stress bij Belgische gezinnen. “Ik weet niet wanneer de factuur komt en heb totáál geen idee hoeveel ik zal moeten opleggen”, vreest Andreas.

De aanleiding van het probleem

Volgens Van den Bosch hebben alle energieleveranciers te kampen met vertragingen. Een mogelijke verklaring daarvoor is volgens hem het nieuwe softwaresysteem dat de communicatie tussen de netbeheerder Fluvius en de energieleveranciers voert. “Dat is zeker een issue”, stippelt hij aan. Daarnaast zou de sector te kampen hebben met overdruk door de vele vragen rond hoge energieprijzen, die de complexiteit van de factuur verhogen; sociaal tarief, verwarmingspremie, btw-verlaging,… noem maar op. “Dat maakt het allemaal ingewikkelder én zorgt voor meer werk”, klinkt het.

Verder maakt Van den Bosch duidelijk dat leveranciers in elk geval “geen onderscheid maken tussen klanten die moeten bijbetalen of nog geld tegoed hebben.”

(ns)

Meer
Lees meer...