Heeft The Elder Scrolls Online voldoende in zich om Warcraft te evenaren?

Heeft The Elder Scrolls Online voldoende in zich om Warcraft te evenaren?

The Elder Scrolls is al jarenlang één van de beste gamefranchises op de markt. Morrowind, Oblivion, Skyrim, stuk voor stuk zijn het toppers. De stap van offline naar online is gigantisch, maar met The Elder Scrolls Online is er toch weer eentje die het probeert.

Velen hebben de stap van singleplayerfranchise naar massive multiplayer online game proberen te maken, weinigen zijn succesvol geweest. World of Warcraft wist er de wereld mee te veroveren, maar vele andere faalden ondanks gigantische investeringen. Ook Bethesda heeft besloten de gok te wagen, en wij spendeerden de afgelopen dagen in de onlineversie van Tamriel, de virtuele wereld waar The Elder Scrolls zich afspeelt.

Indien je recent nog Skyrim gespeeld hebt, zal het toch wel eventjes wennen zijn aan de grafische vormgeving van The Elder Scrolls Online (TESO). Het verschil is redelijk groot, en je zal je eerder terug in een HD-versie van Morrowind wanen dan in een opvolger voor Skyrim – wat deze game strikt genomen niet is. De vergezichten in Skyrim deden soms denken aan fotorealistische beelden, maar dat mag je van TESO niet verwachten. In grotten en binnenskamers vergeet je dat wel eens, maar in de natuur is het verschil groot.

Maar TESO moet het hebben van de sfeer die de game oproept, iets wat de TES-games perfect kunnen. En Tamriel mag grafisch dan wel van een minder allooi zijn dan we gewend zijn geraakt, het is wel Tamriel. Waar in de wereld je net zal beginnen, hangt af van het personage dat je zelf samenstelt. Wil je nog even langer in Skyrim blijven of terugkeren naar de tijd van Morrowind dan sluit je je aan bij het Ebonheart Pact; hield je meer van Daggerfall dan kies je voor de Daggerfall Covenant; of ten slotte kan je terugkeren naar de regio die in Oblivion werd verkend.

Dure paarden

Zelf gingen we voor het Ebonheart Pact, waardoor we na een intro naar de Stonefalls-regio uit Morrowind mochten verkassen. Maar voor wie je ook kiest, de ervaren TES-speler zal zich meteen thuis voelen in de virtuele wereld. Wij mochten meteen aan de slag om de wereld tegen enkele Daedra te verdedigen, zo wordt je meteen in de gevechten gedropt. Nuja, na de nodige wandelingen af te leggen. Want de nodige kilometers zal je moeten doen. Uiteraard is het altijd mogelijk om een paard aan te schaffen om de reistijd in te korten, maar voor de goedkoopste knol moet je met 17.200 goudstukken diep in de buidel tasten. En die buidel is pas zo diep na ettelijke uren (+10) gamen. Gelukkig werden wij voor onze recensie voorzien van de Imperial Edition, waardoor we voor een symbolisch goudstuk een keizerlijk paard in de stallen mochten oppikken.

The Elder Scrolls Online

Omwille van de gigantische omvang was het spijtig genoeg vaak noodzakelijk om hele conversaties over te slaan, omdat we anders op vijf dagen niet voldoende ver konden geraken om een mening te kunnen vormen over een MMO. Maar we raden jullie echt wel aan om overal voldoende tijd te nemen. Zoals we van TES gewend zijn, werden de verhalen tot in de puntjes uitgediept, en zijn die ook overal te vinden. Soms krijg je informatie van NPC’s, maar vaak krijg je ook aanwijzingen in de vele brieven of notities die je kan vinden als je goed kijkt. Op die manier kan je weer nieuwe queestes of schatten vinden, waar wij sowieso hebben overgekeken.

Gevechten

Maar we dwalen af. We wilden net over de gevechten beginnen, toen we werden afgeleid door de vele details die overal verborgen liggen. Het gevechtssysteem van Skyrim heeft namelijk een serieuze makeover gekregen, en dat is misschien zo slecht nog niet. De basis blijft hetzelfde voor de ervaren spelers: linkermuisknop is aanvallen, rechts is blokken, beide tegelijk en je probeert de tegenstander te onderbreken. Maar al snel doen de herwerkte vaardigheden hun intrede. Elke klasse personages heeft drie eigen vaardigheidsbomen, naast de universele die voor iedere speler beschikbaar zijn. Op die manier is het mogelijk je steeds verder te onderscheiden van andere spelers. In tegenstelling tot vele andere MMO’s is het daarnaast ook mogelijk om na een tijdje van specialisatie te veranderen. Blijk je op level 15 toch niet zo happy te zijn als boogschutter, kan je jezelf altijd nog omvormen tot een meester van schild en zwaard.

Waar ervaren TES-spelers misschien wel het meeste moeite mee zullen hebben, is dat ze waarschijnlijk al snel het eerstepersoonszicht zullen moeten opgeven. Het is mogelijk om TESO zo te spelen, maar aan te raden is het niet van zodra je sterkere tegenstanders ontmoet. De richting of doel van vijandelijke aanvallen worden namelijk op de grond weergegeven, waardoor de game makkelijker speelt als je het zicht wat uitzoomt naar een derdepersoonszicht. Maar als dat de dingen zijn waar je je een beetje aan hebt geërgerd, weet je dat je gewoon met een solide spel bezig bent.

De meest frustrerende problemen zijn misschien wel NPC’s of elementen die niet reageren in een queeste. Een deel ervan werd in de openingsweek van de early access-spelers al opgelost, maar toch konden we al enkele queestes niet zelf uitspelen omdat de interactie op een bepaald punt niet functioneerde. Dat is niet abnormaal in zo’n gigantische wereld met duizenden mogelijke opdrachten, maar frustrerend is het wel. Je hebt echter voldoende mogelijkheden om je personage te versterken, misschien wel te veel. Want al na enkele dagen kwamen we spelers tegen met die hun personage naar het maximale level 50 wisten te brengen. We vragen dan ook af hoe de ontwikkelaars daar in de toekomst mee zullen omgaan.

Game Monkey says: 7,5/10

The Elder Scrolls Online is van bij de start een erg solide MMO. Uiteraard heeft de game enkele problemen, maar dat lijkt ons maar normaal als je naar de grootte van de speelbare oppervlakte kijkt. Overal vind je nieuwe queestes, kan je vijanden bestrijden, en je verdiepen in de geschiedenis van Tamriel. Natuurlijk blijft het afwachten hoe de game zich verder blijft ontwikkelen, want dat is bij dit type game van levensbelang. Er zou om de zes weken nieuwe content uitgebracht worden, en hopelijk blijft die van hetzelfde niveau als wat er al beschikbaar is. Wel zijn we iets of wat verbaasd dat het na amper zes dagen spelen mogelijk is om al het maximale niveau 50 te behalen. Naar onze mening toch iets wat de levensduur in gevaar kan brengen.

Gesponsorde artikelen