Helft van de jonge kopers kan extra kosten bij aankoop woning niet correct inschatten

Een woning kopen gaat gepaard met allerhande kosten. Het is daarom niet eenvoudig om in te schatten hoeveel u in totaal moet betalen voor de aankoop van een woning. Voornamelijk de jongeren blijken moeite te hebben om het kostenplaatje correct in te schatten, leert een onderzoek van AXA Bank.

Wie een woning koopt, moet rekening houden met allerhande kosten die komen kijken bij zo’n aankoop, gaande van de registratierechten tot de dossierkosten. Het is daarom belangrijk om wat extra kapitaal achter de hand te houden wanneer u een woning koopt.

10 à 20 procent boven de aankoopprijs

50 procent van de jonge kopers geeft toe dat ze op het moment van de aankoop van de woning voor een verrassing kwamen te staan omdat ze geen volledig beeld hadden van alle kosten. Dat leert een bevraging van AXA Bank bij 1.000 landgenoten (van 22 tot en met 35 jaar).

Dit zijn de kosten die het vaakst over het hoofd worden gezien:

  • Kosten voor de brandverzekering
  • Dossierkosten bij de bank
  • Kosten voor de schuldsaldoverzekering
  • Registratierechten
  • Notariskosten

Al die kosten nemen een serieuze hap uit het budget. Volgens AXA Bank bedragen die zo’n 10 à 20 procent van de aankoopprijs, afhankelijk van de regio. Zo moet u in Vlaanderen rekenen op minstens 10 procent van de aankoopprijs. In Brussel kan dat oplopen tot 15 procent of meer.

Wie niet voldoende geld voorhanden heeft, kan dus voor een onaangename verrassing komen te staan. Daarenboven is het in principe niet mogelijk om meer dan het aankoopbedrag te lenen. Veel banken willen zelfs de aankoop van de woning niet voor 100 procent financieren. U moet met andere woorden een stevig spaarpotje hebben als u een woning wenst te kopen.

Adviseur blijft belangrijkste bron van informatie

Volgens Frank Goossens, Chief Credit Officer bij AXA Bank bevestigt het onderzoek dat kopers nog beter geïnformeerd moeten worden over de verschillende kosten die komen kijken bij de aankoop van een woning.

Vandaag is het al mogelijk om via verschillende kanalen informatie op te vragen. Het onderzoek van AXA Bank leert dat de bankagent de belangrijkste bron van informatie blijft. 62 procent van de respondenten geeft aan dat de adviseur de meest relevante bron is. 36 procent gebruikt een online simulator om een beter overzicht te krijgen van de kosten.

Vrienden en familie

Daarnaast wordt steeds opener gesproken over financiële zaken met vrienden en familie: wie in 2020 een woning kocht, vroeg vaker informatie aan ouders (42 procent) of vrienden (23 procent) dan een aantal jaar geleden. Ook de notaris (22 procent), de verzekeringsmakelaar (21 procent) en het immobiliënkantoor (16 procent) zijn mogelijke bronnen van informatie.

“Als bank spelen we een actieve rol in het informeren van consumenten, zowel in onze bankagentschappen als online”, merkt Goossens op. “De afgelopen jaren wordt steeds meer gebruik gemaakt van simulatoren op onze website, en dat heeft door de coronapandemie nog een boost gekregen.” (mah)

Meer
Lees meer...