HelloFresh opnieuw onder vuur: “agressief en respectloos”

Veel consumenten hebben klachten over onder meer de opdringerige verkoopmanieren door personeel van maaltijdboxenleverancier HelloFresh. Mensen beklagen zich ook over niet goed verwerkte opzeggingen. Consumenten die hebben opgezegd, blijven de boxen ontvangen, en ook automatisch betalen, terwijl ze al lang een opzegbevestiging hebben gehad.

Een woordvoerster van de Nederlandse consumentenbond zegt dat de opdringerige verkoopmethoden zowel op straat als aan de deur worden gehanteerd: “Vooral de laatste weken zagen wij een piek aan klachten over HelloFresh binnenkomen.”

Consumenten beklagen zich bij de Consumentenbond over onder meer opdringerige verkoopmanieren door personeel van de maaltijdboxenleverancier. Die zouden volgens de klagers “agressief, te jolig, respectloos en hardnekkig” zijn. Een woordvoerster van de bond zegt dat de opdringerige verkoopmethoden zowel op straat als aan de deur worden gehanteerd.

Opzeggen

Mensen beklagen zich ook over niet goed verwerkte opzeggingen. Consumenten die hebben opgezegd, blijven de boxen ontvangen, en ook automatisch betalen, terwijl ze al lang een opzegbevestiging hebben gehad.

Eerder deze maand deed schrijver Sidney Vollmer in een blogpost op hilarische wijze zijn beklag over de praktijken van HelloFresh. De man beschrijft hoe hij verschillende keren schimmel ontdekte op de producten en hoe hij regelmatig dezelfde, goedkope ingrediënten zag passeren.Ondanks verwoede pogingen komt hij maar niet van de maaltijdboxbezorger af.

Kleine lettertjes

Ook zouden kortingskaarten van HelloFresh onduidelijk zijn. De maaltijdboxenleverancier verstrekt cadeaukaarten bij kranten en tijdschriften en bij bestellingen via Zalando. “De kaart geeft een korting van 20 of 25 euro op een maaltijdbox. Op de achterkant van de kaart staat in zeer kleine lettertjes dat er een minimale afnameplicht is van twee boxen, maar er staat niet duidelijk op dat voor de tweede box de normale prijs geldt en wat die prijs dan is”, aldus de Consumentenbond.

In België loopt het zo’n vaart niet. “Wij hebben wel een aantal klachten gekregen, maar zeker niet veel. Ik vermoed een tiental”, zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop. Hij spreekt van meldingen over opdringerige telefoons of bestellingen die niet compleet zijn. “Geen grote zaken, maar in België is Hellofresh ook nog niet zo lang actief als in Nederland.”

Antwoord

HelloFresh liet als antwoord weten dat het z’n kortingskaarten gaat aanpassen. Op de nieuwe kaarten komt duidelijker te staan wat de afspraken zijn die met de consument worden gemaakt. Volgens klanten van Hellofresh zijn de voorwaarden bij het aangaan van een overeenkomst nu niet duidelijk genoeg. Het is bij veel mensen niet bekend dat het gaat om een flexibel lidmaatschap dat tenminste uit twee maaltijdboxen bestaat.

Wat de niet goed verwerkte opzeggingen betreft, gaat het volgens het bedrijf mis bij de deadline voor de bestellingen. Bestellingen en wijzigingen worden tot woensdag (middernacht) aangenomen. Op donderdag bestelt het bedrijf de producten voor de boxen die de zaterdag tot woensdag erna bezorgd worden. ”Zo bestellen we precies wat we nodig hebben en is er geen voedselverspilling. Onze klanten kunnen zelf via het online account de box op pauze zetten en kiezen wanneer ze wel en wanneer ze niet een box willen ontvangen. Belangrijk is dat dit gebeurt voor woensdag middernacht. We communiceren dit ook naar onze klanten.”

Vier miljoen

HelloFresh bezorgt maandelijks ruim vier miljoen boxen met ingrediënten en recepten aan een kwart miljoen abonnees in de Benelux, Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De jaaromzet zou rond de 70 miljoen euro liggen. Er zijn geen winstcijfers bekend.

In Duitsland heeft HelloFresh te maken met concurrentie op prijs door ketens als Aldi en Lidl. In het Verenigd Koninkrijk zetten gevestigde supermarktketens met succes eigen bezorgdiensten op. Albert Heijn lanceerde recent in Nederland eigen maaltijdboxen om HelloFresh te slim af te zijn.

Meer
Lees meer...