Herkenbaar en emotioneel: deze kerstreclame is te dicht bij huis voor kinderen van gescheiden ouders

Herkenbaar en emotioneel: deze kerstreclame is te dicht bij huis voor kinderen van gescheiden ouders

Laat ons eerlijk zijn, al die kerstpracht van de komende tijd is niet voor iedereen. Bij veel gezinnen is ’t net een worsteling om de planning helemaal rond te krijgen. Da’s helemaal waar als je ouders gescheiden zijn: wie stel je dit jaar teleur. En daar speelt deze reclame van de Nederlandse supermarktketen Plus handig op in: een superherkenbaar filmpje is het resultaat. Al denken we dat niet iedereen z’n jaarlijkse dilemma zo vlot opgelost krijgt. 

Bij wie vier jij Kerst? ’t Is een geladen vraag voor wie gescheiden ouders heeft, of voor wie zelf net in scheiding ligt: mag jij zelf Kerst vieren met je kindjes of gaan ze naar je partner? Zelfs als iedereen in de beste verstandhouding uit elkaar is gegaan, blijft het een pijnlijke periode, rond de feestdagen.

Supermarkt

Dat weten ze ook bij Plus, een Nederlandse supermarktketen, die zo’n levensechte situatie aangreep om hun kerstcommercial rond op te zetten. In het filmpje vertrekt een meisje van bij haar papa om Kerstmis te gaan vieren bij haar moeder. Bij papa is het nog niet zo gezellig, bij mama is er wel een warme gloed, maar ’t is duidelijk dat ze toch liever samen Kerst zou vieren. Maar de gourmetset staat bij mama al klaar.

Zo voelt de vader in het spotje zich duidelijk ook. Maar: verrassing, het pakje dat z’n dochter onder de kerstboom voor ‘m legde, is een gourmetschepje. Papa mag namelijk gewoon mee aan tafel bij mama en haar nieuwe vriend.

Reclame

Het blijft natuurlijk een reclamefilmpje, niemand lost zo’n kerstplanningsprobleem op met een gourmetschepje, maar dat Plus met hun spotje de donkere kant van Kerstmis aankaart, daar zijn mensen wel blij mee. Heerlijk herkenbaar is het alleszins. Een beetje een duister, maar eerlijk verhaal (mét happy end) in de volle kerstcommercie? Wij zijn er wel voor gevonden.

Tja, als kind van een scheiding moet je flexibel zijn.

Het kan zwaar zijn.

En iedereen gaat op zoek naar oplossingen.

Maar ’t is toch vooral janken geblazen.

Nu valt er voor dit cliché ook wel iets te zeggen.

Maar daar denken we over na als we uithuild zijn.

Gesponsorde artikelen