Het wordt voorlopig alleen maar vreemder: “belangrijke ontdekking” in woning copiloot die Germanwings deed crashen

Het wordt voorlopig alleen maar vreemder: “belangrijke ontdekking” in woning copiloot die Germanwings deed crashen

Tijdens een huiszoeking in de woning van Andreas Lubitz, de 27-jarige copiloot die 149 mensen vermoordde door bewust een Airbus A320 van Germanwings te crashen, heeft de Duitse politie een “belangrijke” ontdekking gedaan. Het zou zeker niet gaan om een zelfmoordbriefje, maar er werden dingen meegenomen die volgens de politie “nu getest worden”. Meer wil ze voorlopig niet kwijt. Ondertussen is ook duidelijk dat de vliegschool in Phoenix, Arizona, waar Lubitz passeerde om zijn brevet te halen, in 2009 de man classificeerde als “not suitable for flying”.

Markus Niesczery van de politie in Düsseldorf bevestigde dat “we have found something which will now be taken for tests. We cannot say what it is at the moment but it may be very significant clue to what has happened. We hope it may give some explanations.”

Meer wou hij niet kwijt. In Montabaur, in een woning die eigendom is van zijn ouders, namen speurders ook twee grote plasticzakken vol bewijsmateriaal mee en een computer. Daar werd ook een man meegenomen door de politie, volgens sommige bronnen zijn huisgenoot. De politie schermde hem af met jassen.

Not suitable for flying

We weten ondertussen ook dat Lubitz in 2009 tijdens zijn vliegopleiding aan de Lufthansa-vliegschool in Phoenix, Arizona op een geven moment een “not suitable for flying” kreeg op zijn rapport. Hij doorliep anderhalf jaar daarna een psychiatrische behandeling wegens een “severe depressive episode” en moest “verschillende klassen een aantal keer overdoen als gevolg van die depressie”.

Maar …

Ondertussen duiken er steeds meer experts op die zeggen dat wat er gebeurd is simpelweg afdoen als het gevolg van een depressie niet klopt. Enerzijds in de medische wereld, maar anderzijds ook in die van luchtvaartspecialisten. Die blijven erop hameren dat wat Lubitz deed onwaarschijnlijk lang en goed moet zijn voorbereid, en dat wat gisteren aan het licht kwam een heleboel dingen nog steeds niet verklaart.

Zo is wat Lubitz deed helemaal niet consistent met wat andere piloten die zelfmoord pleegden door te crashen deden. “Lubitz manipuleerde echt het flight management system nadat hij de piloot had buitengesloten”, zeggen ze. “En hij deed dat heel goed zodat het bijzonder gesofisticeerd computersysteem van de A320 geen anomalieën kon detecteren in zijn acties.”

Waarom koos Lubitz niet “the quickest route to destruction”?

Alle piloten die zelfmoord pleegden voor hem, kozen steeds “the quickest route to destruction” zeggen ze. De twee meest recente en bekendste gevallen dateren van vorige eeuw. In 1997 deed de piloot van een Silk Air Boeing 737 zijn toestel vanop 30.000 voet crashen, en in oktober 1999 was er EgyptAIr 990, waarbij de piloot zijn Boeing 767 met 217 aan boord liet neerstorten in de Atlantische Oceaan bij Nantucket.

“Als Lubitz zelfmoord wou plegen, of bewust een daad van massamoord, dan waren er echt veel makkelijkere manieren voor hem geweest om dat te doen”, zeggen ze. “Bijvoorbeeld door het flight management system af te koppelen en op handmatig over te schakelen. Maar hij koos voor de moeilijke weg.”

Gesponsorde artikelen