Hete zomer bij NMBS door wet die staken aan banden moet leggen: socialistische vakbond gaat daar tegen … staken

Hete zomer bij NMBS door wet die staken aan banden moet leggen: socialistische vakbond gaat daar tegen … staken

De minimale dienstverlening, waarbij er zelfs bij stakingen toch gegarandeerd wat treinen rijden, is onaanvaardbaar voor de ACOD, de socialistische spoorbond. Om die maatregelen, die de regering wil invoeren, tegen te houden gaat de vakbond… staken. Deze zomer kondigden ze acties aan. Na het ‘record’, waarbij een jaar lang niet gestaakt is, is de vrede nu voorbij.

Stel je voor, een wereld waarbij zelfs bij stakingen je toch op je werk geraakt. Want er rijden toch nog een aantal treinen. Geen onzekerheid meer, geen zoektocht naar alternatieven om toch maar te raken waar je moet zijn. Die zogenaamde ‘minimale dienstverlening’ is een oude droom: de liberalen drongen al jaren aan op zo’n wet, die overigens in veel landen al bestaat. Staking is een recht, maar werken ook: je mag nooit mensen dat laatste ontzetten, is de redenering van deze regering.

Bij het regeerakkoord in 2014 werd dat principe door de centrumrechtse ploeg dus graag aanvaard. Ondertussen zijn we 3 jaar verder en is er nog maar weinig gedaan, maar eindelijk is het wetsontwerp wel klaar. En de vakbonden kunnen het niet verteren. De grote baas van het ACOD, Michel Abdissi spreekt zware taal: “Wie dit goedkeurt, vermoordt het sociaal overleg.” Hij wil niet plooien. Hij ziet het als “een aanval op het stakingsrecht”, en wil dat wapen niet uit handen geven.

Voorstel is al eens afgezwakt

Nochtans is het voorstel van Mobiliteit François Bellot (MR) over die minimale dienstverlening al serieus afgezwakt. Zo is het aantal mensen dat bij stakingen toch moet komen werken al fors verminderd, echt veel treinen gaan er op een stakingsdag dus niet rijden. De regering durft immers een echte harde confrontatie met de vakbonden niet aan.

Maar de vraag is of zo’n clash wel te vermijden is. Want zelfs die ‘light’ versie van de wet is voor de vakbonden niet te slikken. Want volgens het ACOD geeft het wetsontwerp wel de indruk dat er nog gestaakt zal kunnen worden, maar via de voorwaarden om te kunnen staken, onder meer de stakingspiketten, zijn de regels heel streng geworden. “In feite worden bepaalde essentiële voorwaarden om te kunnen staken verboden”, zegt Ludo Sempels van het ACOD aan De Tijd. Hij dreigt met “een hete zomer voor het spoor.” Bij de collega’s van het christelijke ACV zijn ze nog iets voorzichtiger, daar “wachten ze op de defintieve teksten”.

Als de stakingen er komen, is het meteen gedaan met records breken van “stakingvrije periode”. Want eind vorige maand nog ‘vierde’ de NMBS een record. Toen bleek dat er een jaar lang niet gestaakt was bij het spoor en dat was sinds mensenheugenis niet meer gebeurd. Maar het vooruitzicht dat er toch altijd wat treinen zullen rijden, zelfs bij stakingen, is nu onaanvaardbaar voor de vakbonden. Minister Bellot is in elk geval niet te spreken over de dreiging van de vakbonden. “Wij hebben het overleg alle kansen gegeven.”

Gesponsorde artikelen