Historisch: voor het eerst meer muziekverkoop digitaal dan analoog

Historisch: voor het eerst meer muziekverkoop digitaal dan analoog

Voor het eerst is er wereldwijd meer geld besteed aan de aankoop van muziek in digitale vorm (inclusief streaming) dan aan muziek op digitale dragers als cd of vinyl. Dat meldt het IFPI, voluit International Federation of the Phonographic Industry, de organisatie met de totaal achterhaalde naam die de belangen van de sector wereldwijd behartigt.

Dit zijn de eerste echte tekenen van het weer rechtkrabbelen van een industrie die al ongeveer sinds de eeuwwisseling jaar na jaar slecht nieuws moest slikken omdat ze zo worstelde met het vinden van een nieuw verdienmodel, omdat ze zo worstelde met het zichzelf aanpassen aan een nieuw tijdwerk waarin muziek op een nieuwe wijze werd geconsumeerd en gebruikers anders keken naar de waarde van muziek.

Goeie tekens, uiteraard, maar ook nog geen reden tot onverdoofd juichen. “We zijn er nog niet”, waarschuwt Frances Moore, de CEO van het IFPI.

Dankjewel streamingdiensten

In 2015 bedroegen de inkomsten uit muziekopnames ruim 15 miljard dollar, of dik 13 miljard euro. Dat is een stijging van 3,2 procent tegenover 2014 en de eerste groei van betekenis sinds 1955, meldt het IFPI.

Die groei is volledig te verklaren door het succes van streamingdiensten zoals Spotify en Deezer, want fysieke muziekdragers gaan nog altijd sterk achteruit. De ‘fysieke’ muziekmarkt moest 4,5 procent terrein prijsgeven. Minder dramatisch dan de voorgaande jaren – in 2014 en 2013 ging de markt er met respectievelijk 8,5 procent en 10,6 procent op achteruit – maar nog steeds geen cijfer om vrolijk van te worden.

Opvallend nu is dat de digitale muziekmarkt zo opmerkelijk gegroeid is dat ze de verliezen van de fysieke verkoop meer dan goedmaakt. En dat is dus voor het eerst zo. De grootste verantwoordelijke hiervoor zijn de streamingdiensten die een groei doormaakten van maar liefst 45,2% in wat hun aandeel betreft in het totale verdieningsmodel.

Het grote pijnpunt

Het lijken dus de streamingdiensten te zijn, meer dan de digitale downloadwinkels die de weg openleggen naar een nieuw verdienmodel voor de muziekindustrie.

“Dit wijst op een industrie die zich aanpaste aan het digitale tijdperk en daar sterker uit kwam”, schrijft IFPI-CEO Frances Moore. “Platenmaatschappijen hebben zichzelf getransformeerd om te overleven en te floreren. En tegelijk behielden ze focus op hun kernmissie: investeren in artiesten, in muzikaal talent en in de distributie naar een groot publiek.”

Toch beseft ook Moore dat er nog een lange weg te gaan is. “Er is nog een grote wanverhouding tussen de muziek waarvan consumenten genieten en de inkomsten die de muziekgemeenschap daarvoor terugkrijgt”, schrijft ze.

En zo komen we bij het grote pijnpunt van de streamingservices en het volgende probleem waar de industrie een oplossing moet voor proberen bedenken: het verschil tussen wat de streamingdiensten of videoplatforms innen en het aandeel dat de artiesten daar van krijgen, is te groot. Veel te groot.

“Een boomende muziekconsumptie is niet genoeg”, besluit ze. “Het is vitaal dat er ook waarde terugvloeit naar de muziekgemeenschap.” Daarin ziet Frances Moore vooral een taak voor de beleidsniveaus. Of anders gezegd: een veldslag is gewonnen, maar de weg is nog heel erg lang.

Bron: HLN.be

Gesponsorde artikelen