Hoe winkeliers ervoor zorgen dat je meer geld uitgeeft dan je van plan was

Hoe winkeliers ervoor zorgen dat je meer geld uitgeeft dan je van plan was

We weten natuurlijk wel dat supermarkten ons extra dingen proberen te verkopen: aantrekkelijke prijzen als je een grote hoeveelheid koopt bijvoorbeeld, of de geur van vers brood. Maar het gaat verder dan dat, ja, ook in kledingwinkels en warenhuizen. 

De helft van wat we kopen staat niet op ons lijstje. Hoe laten we ons toch verleiden om ons zuurverdiende geld toch te spenderen aan dingen waarvan ze niet wisten dat we ze wilden? Business Insider sprak met een ‘retail analyst’ die enkele geheimpjes verklapte. Het model is eerder toepasbaar op grote warenhuizen, waar ook afdelingen speelgoed, elektro en kleren te vinden zijn, dan op de gemiddelde supermarkt of boetiek maar de parallellen zijn duidelijk. 

1. De winkel is tegenwijzerzin opgebouwd

Want 90 procent van de klanten is rechtshandig: de bedoeling is dat je de kar kan besturen met de linkerhand terwijl je met de rechterhand dingen uit het rek kan nemen. 

Natuurlijk is dit niet mogelijk in elke supermarkt of warenhuis, en al helemaal niet in kleinere winkels.

2. Er is een reden waarom de koopjes niet onmiddellijk in het oog springen 

Zo ben je de hele winkel (met niet-afgeprijsde artikelen) al door voor je bij de koopjes terecht komt. Varianten daarop zijn koopjes in de buurt van de kassa (waardoor je verleid wordt het ‘voor die prijs’ mee te nemen) of rekken met soldenkledij tussen de nieuwe collectie. Je snuffelt maar door en voor je het weet heb je meer van de nieuwe collectie vast dan van de solden – en niet in het minst omdat er kledij is in jouw maat.

3. Ja, het is de bedoeling dat het soldenrek één grote chaos is

Zo vind je minder rap wat je zoekt. In de hoop natuurlijk dat je het opgeeft en toch/ook een blik werpt op de (iets) netter gepresenteerde nieuwe collectie. 

4. Waarom de parfums op het einde staan

Doelwit: moeders. In een warenhuis kopen ze meestal eerst dingen voor de kinderen, en tegen dat ze dat taakje heeft afgerond passeert ze de parfumerie en komt ze in de verleiding om zichzelf te trakteren (zo luidt het idee). Goed voor winkeloers ook: ze maken best veel winst op parfums. 

5. Er wordt meer aandacht besteed aan de muziek dan je denkt

De gespeelde muziek moet de doelgroep van de winkel aanspreken, zoniet  hebben shoppers het gevoel dat het shoppen al langer duurt dan werkelijk het geval is. En dat is natuurlijk niet goed voor de zaken. De volgende keer je je subtiel niet meer welkom voelt in je eens favoriete winkel besef dan: je bent te oud en ze willen jouw geld niet meer 😉

6. Het nut van wachtrijen (en de rekjes met snoep)

De impulsaankopen, de goestingskes, de beloningen: de reden dat ze bij de frustrerende kassarij liggen te blinken is omdat wij ze massaal kopen… en winkeliers er de grootste winsten op boeken. 

Gesponsorde artikelen