Hoeveel tijd breng jij door op ’t toilet? Waarom een bezoek niet meer dan 15 minuten zou moeten duren

Hoeveel tijd breng jij door op ’t toilet? Waarom een bezoek niet meer dan 15 minuten zou moeten duren

Geef toe, als we naar de wc gaan laten we ons vaak vergezellen door onze gsm, tablet of enig lectuur. Daardoor kan een bezoek aan het kleinste kamertje van het huis langer duren dan werkelijk nodig is. Helemaal niet gezond, stelt Gregory Thorkelson, psychiater op University of Pittsburg, die hier onderzoek naar heeft gedaan. We zouden niet langer dan 10 tot 15 minuten op de toiletpot moeten doorbrengen. 

Hoeveel tijd spendeer jij gemiddeld per keer op het toilet? We kunnen ons voorstellen dat je dat liever voor je houdt, maar langer dan 10 tot 15 minuten zou het dus niet moeten zijn. Dat adviseert onderzoeker Gregory Thorkelson, psychiater op de afdeling gastroenterologie, hepatologie en voeding van de University of Pittsburg in het Nederlandse tijdschrift Men’s Health.

Leg je gsm weg

Volgens hem zou een toiletbezoek enkel moeten bestaan uit het doen van je behoefte. Je gsm, tablet of tijdschrift zouden je niet mogen vergezellen. Een artikel lezen of door de nieuwsfeed van je Facebook scrollen kan je namelijk zo afleiden dat je ineens niet meer hoeft. En dat heeft negatieve gevolgen voor je stoelgang.

Deze kan zich dan lichtjes terug in je darm terugtrekken, waardoor het wat minder makkelijk eruit kan. “Je darmen trekken wat vocht uit je stoelgang, wat bij kan dragen aan constipatie”, legt Thorkelson uit. Als je geen aandrang meer voelt, kan je beter het toilet gewoon weer verlaten en een paar uur wachten tot je weer moet. Want duwen en persen terwijl je geen aandrang voelt kan aambeien tot gevolg hebben en alle narigheden van dien.

Toch langer dan een kwartier?

Duurt je bezoek toch vaak langer dan een kwartier dan kan het betekenen dat er iets mis is. Stress kan een oorzaak zijn, want daardoor vertragen je darmbewegingen. Maar ook een tekort aan vezels kan de boosdoener zijn – we zouden minstens 38 gram per dag moeten binnenkrijgen – dat leidt tot constipatie.

Mogelijke oplossingen zouden magnesiumsupplementen zijn om de darmen te ontspannen, of een laxeermiddel. Wel raadt Thorkelson aan pas naar deze maatregelen te grijpen als je minstens twee dagen niet naar het toilet hebt kunnen gaan én gebruik deze – uiteraard! – met mate. Maar een mogelijke oplossing is ook dichterbij huis: een tas koffie. Dat helpt namelijk de darmsamentrekkingen te stimuleren, zo blijkt uit een onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift The Scandinavian Journal of Gastroenterology.

Gesponsorde artikelen