India voert ratingsysteem voor verkeersveiligheid in

India introduceert een ratingsysteem dat de chauffeur moet informeren over de veiligheidsniveaus van personenwagens die in het land worden gebouwd. Dat heeft het Indiase ministerie van Wegtransport aangekondigd. Het initiatief moet de Indiase verkeersveiligheid helpen verbeteren, maar moet ook de exportmogelijkheden van de Indiase autoproductie versterken.

De Indiase verkeersveiligheid blijft een groot probleem. India behoort wereldwijd tot de landen waar autobestuurders de grootste risico’s lopen om bij een dodelijk verkeersongeval betrokken te raken.

Sterren

Om dat probleem aan te pakken en tegelijkertijd het imago van de Indiase autoproducenten internationaal te verbeteren, heeft de regering van het land beslist om een ratingsysteem te introduceren.

Daarbij zal de veiligheid van de Indiase auto’s op een schaal met vijf sterren duidelijk moeten worden gemaakt. De toekenning van de sterren zal gebeuren op basis van tests die peilen naar de bescherming die de inzittenden van de wagens genieten.

Volgend jaar in werking

Ook technologische voorzieningen om de veiligheid te bevorderen zullen daarbij in rekening worden genomen. Het ratingsysteem zou in april volgend jaar in werking treden. In internationale ratings halen de Indiase wagens meestal lage scores.

De Indiase regering koestert ook plannen om in alle personenwagen zes airbags te laten inbouwen. Het voorstel botst echter op sterk verzet van een aantal Indiase autobouwers, die erop wijzen dat die ingreep de kostprijs van de auto’s sterk zal opdrijven. Volgens de huidige wetgeving moeten personenwagens in India met twee airbags – voor de chauffeur en de passagier vooraan – zijn uitgerust.

Imago

De maatregelen zouden volgens de Indiase autoriteiten de verkeersveiligheid sterk ten goede moeten komen. De Indiase autobestuurders hebben de voorbije jaren een toenemende bekommernis over de veiligheid van hun voertuigen laten blijken.

Tegelijkertijd zou de rating het imago van de Indiase autofabrikanten in het buitenland moeten verbeteren. Het land telt, onder meer met Tata Motors en Mahindra & Mahindra, een aantal grote autocontructeurs. Met een verkoop van ongeveer drie miljoen nieuwe personenwagens per jaar, is India de vijfde grootste automarkt van de hele wereld.

Een wagen van Indiase origine valt voorlopig op buitenlandse wegen echter nauwelijks te bespeuren. Dat heeft te maken met de percepties over talrijke veiligheidsproblemen bij de Indiase autovloot. Een verbeterd veiligheidsimago zou daarin verandering moeten kunnen brengen.

Meer
Lees meer...