Is de finale van Mijn Pop-uprestaurant al na één week bekend?

Is de finale van Mijn Pop-uprestaurant al na één week bekend?

Veel vertrouwde gevoelens heeft ‘Mijn Pop-uprestaurant’ deze week opgeroepen. Ondanks het nieuwe jasje domineert het oude concept nog steeds. Maar zelden hebben we vroeger zo snel de indruk gekregen dat er een enorme kloof gaapt tussen het niveau van de duo’s. Twee vertoonden veel potentieel, drie gingen zwaar de mist in. Al kan één van die drie verliezers mogelijk wel de favoriet van Sergio Herman worden.

Zouden we de finale van Mijn Pop-uprestaurant nu al mogen voorspellen? In dat geval gokken we op Gent tegen Brussel. Het zijn de enige twee duo’s waarbij het plaatje vanaf het begin klopt: een goede kok en iemand met ideeën om een concept uit te werken, die ook nog eens goed in de zaal functioneert. Twee duo’s die ook als een echt duo uit de achtergrond treden. Maar terwijl Gent nu al een zekerheid lijkt, zou Brussel de finaleplaats wel eens kunnen verliezen aan Antwerpen. Al is het maar omdat de beste chef juist daar achter de kookpotten zal staan en hij eerder al voor Wout Bru werkte. Hij charmeert duidelijk topkoks, want ook Sergio Herman is nu al een vurige fan.

Een pop-uprestaurant moet vernieuwend zijn en mensen iets bieden wat ze nog niet gezien hebben. Was dat ook het idee achter het nieuwe vtm-programma? Zo ja, dan stelt het concept in de eerste week toch een beetje teleur. Na een redelijk chaotische openingsaflevering volgde de erg vertrouwde opdracht om een concept en een bordje eten aan de jury te presenteren. Peter Goossens is vervangen door Sergio Herman en ook de andere juryleden zijn nieuw. Voorts hebben we dit allemaal al eens gezien. De formule is dus onveranderd gebleven, maar dat beklagen we ons niet. Mijn Restaurant was vroeger wekelijks goed voor twee avonden leuke televisie. Alleen is het programma een locomotief die even nodig heeft om op snelheid te komen. Reken maar op sterke kijkcijfers binnen nu en een dikke maand.

Vroeger lagen de restaurants nog enigszins verborgen in knappe panden, nu kan je er niet meer naast lopen. In vijf grote steden worden ze gewoon in het midden van een groot plein geplaatst. Of je het nu wil of niet, je zal geweten hebben dat Mijn Restaurant terug is.

Wij zijn wel meteen fan, al is het maar omdat Sergio Herman eindelijk zijn hoofdrol in een kookprogramma gekregen heeft, en we zijn benieuwd of onze vroege pronostiek zal uitkomen. Het eerste weekrapport van de vijf duo’s:

HASSELT: Nathan (26) en Deborah (37)

Een Limburgs duo zoals we er al vaker gezien hebben: goedlachs en voorlopig nog niet te nerveus. Al zou dat snel kunnen veranderen, want de eerste week was geen voltreffer. Nathan en Deborah zijn collega’s uit een kledingwinkel en de sprong naar de horeca is duidelijk groter dan die van de lingerie naar de jeansbroeken. Nochtans was de eerste indruk erg positief. Als eerste opdracht moesten de vijf duo’s een concept bedenken om een eenmalig pop-uprestaurant te openen. Terwijl de meerderheid van de groep in een schilderij met cafégangers en een paar glazen bier het laatste avondmaal zag, probeerde Nathan te vertrekken vanuit het idee dat ze in een oude brouwerij zaten. Dus waarom niets met bier doen? Je kan toch geen water en brood gaan serveren? Jezus toch…

Maar die aanpak was volledig verdwenen bij de voorstelling van het concept. Ze wilden een restaurant uit de jaren 50 naar Hasselt halen, zodat iedereen zich terug jong zou voelen. En als kers op de taart zouden ze enkel desserten serveren, hoofdzakelijk gerechten uit de rest van de wereld, die wij dus nog niet kennen. Het spreekt eerlijk gezegd wel aan, maar tevens krijgen we het gevoel in een pretpark te zijn beland waar we eenmalig een dessertje komen proeven.

De jury: zo denkt ook Max Borka erover. Voor hem zou het een soort baanrestaurant worden, dat helemaal niets met desserten te maken heeft. Sergio duwt zijn bord na één blik weg en onze enthousiaste Limburgers zien de donderwolk al hangen. Het duurt lang voor de Nederlander eindelijk zijn mond opent: “Dit is een concept waarvan ik eerder ga huilen dan dat je een glimlach op mijn gezicht tovert. Dit is te lachwekkend voor woorden en dit kunnen we als jury niet aanvaarden.” Hasselt is voor Sergio een toplocatie en het kan niet dat ze met “rolschaatsen” en “kauwgomballen” door hun restaurant gaan rijden. Bovendien heeft Sergio een vriend die gemerkt heeft hoe moeilijk het is om een zaak met desserten te lanceren. Hoe dan ook zal er de noodzaak zijn om tijdens de lunch en het avondeten ook nog iets anders te voorzien dan zoete lekkernijen.

Ons oordeel: Nathan en Deborah geven de indruk in een kleutertuin te zitten en beseffen de ernst van de wedstrijd nog niet. Vooral Nathan is een dromer die niet realistisch genoeg denkt. Toch zouden ze de kans moeten krijgen hun concept wat beter uit te werken. De jaren 50 in Hasselt, het zou een topattractie kunnen worden. Alleen moet hun menukaart dan ook volgen, want die heeft in de verste verten niks met het thema te maken. En een professionele kok zal dit olijke duo ook wel kunnen gebruiken.

Onze score week 1 in Hasselt: 3/10 – Gewonnen budget: 2.500 euro

BRUSSEL: Hanne (24) en Jaro (24)

Een rustig koppel dat een beetje in de anonimiteit zou verdwijnen, ware het niet dat ze allebei over heel wat talent beschikken. Vooral bij Jaro zal dat er af en toe uit moeten worden gesleurd. Zo werd hij in de eerste aflevering verbannen tot het maken van een hapje. Dat was dan nog eens zo eenvoudig dat Sergio stelde dat iedereen aan tafel het had kunnen prepareren. Het zou vroeger gewoon in zijn lunchdoos hebben gezeten. Gelukkig was er Hanne nog, die als architecte de jury verraste met haar wijnkennis. Al was er van kennis weinig sprake, maar ze bracht haar verhaal heel overtuigend en misschien had ze nog andere troeven die Sergio charmeerden. Hoe dan ook kreeg ze niets dan respect, maar toch greep het duo naast de bonusprijs.

Ongerust kwamen ze de ruimte voor hun tweede opdracht binnen, want wat zag hun concept er eenvoudig uit. Misschien ook iets te eenvoudig, want ze wilden gewoon wat tapas op een stokje steken. Hun naam ‘Saté’ was er ook eentje waar niet veel over is nagedacht. En toch heeft het concept een toekomst, zeker op het Muntplein in Brussel.

De jury: de saté is niet meer dan een presentatietechniek in het restaurant van Hanne en Jaro. “Waarom doe je dat eigenlijk? Enkel om het op een stokje te steken?”, vraagt Sergio zich af. Sepideh Sedaghatnia had een handleiding nodig om een dessert op een satéstokje te ontleden. Het was dan ook hoge gastronomie die door Jaro op een houten stokje werd geprikt. “Het simpelste is het lekkerste. Een saté op de barbeque is lekker”, zegt Sergio. Het duo krijgt de raad om naar de eetcultuur in Brussel te kijken en heel wat mensen zullen die saté als een snelle hap wel zien zitten.

Ons oordeel: maar gaan we dan niet naar een pop-upversie van KFC of een andere fastfoodketen? Het idee om gastronomie aan de hand van een saté toegankelijk te maken en misschien uit het vuistje te laten eten, is zo gek nog niet bedacht. Maar dan moet er nog worden nagedacht over de presentatie, want bij sommige gerechten maakt dat stokje het onnodig moeilijk. We zijn benieuwd wat dit jonge, talentvolle koppel ervan zal maken, onze pronostiek hangt ervan af. Maar voorlopig onthouden we vooral dat we niets verkeerd doen met een satéke op de barbeque wanneer Sergio komt eten.

Onze score week 1 in Brussel: 7/10 – Gewonnen budget: 17.500 euro

GENT: Maël (24) en Stefanie (23)

Twee vriendinnen met een duidelijke missie om de femmes fatales van het programma te worden. Beide dames zullen menig mannenhart in de eerste week al sneller hebben doen slaan. Maar ze hebben ook andere kwaliteiten, zo is in beide afleveringen al gebleken. Ze hebben een duidelijke visie, over alles een mening en ze zijn niet bang om de koe bij de horens te vatten. Dat is wat de jury wilde zien en hoewel hun concept nog niet perfect is, hebben ze al begrepen hoe het moet. Maël beschikt over voldoende talent om in de keuken te staan en Stefanie lijkt soms al een volleerde zaalmeester te zijn. De jury ziet dat ook en beloont het duo meteen met 5.000 euro extra budget.

Het concept van dit Gentse duo is het eenvoudigste, maar als enige staan ze er wel honderd procent achter: een oervlaamse keuken in een modern kleedje.

De jury: Sergio wordt meteen wild van de keuken die ze willen serveren. En als hij hoort dat ze hun zaak ‘Wolf’ gaan noemen, krijgen de dames er nog een “arrrrgh” bovenop. “Een onstilbare honger naar voedsel en seks”, zo leest hij de omschrijving luidop. Van een visitekaartje gesproken, en dan zijn Maël en Stefanie nog ontgoocheld wanneer blijkt dat de jury hen uitgerekend te braaf vindt. Het probleem is het interieur dat ze met hun sfeerbord moeten tonen. “Ik moet denken aan iemand die gaat trouwen en in verwachting is”, zegt Sergio.

Ons oordeel: aan de inrichting is nog werk, hun met bloemen gevulde badkuip leek nergens op, maar we zijn blij dat er toch één duo de keuken in dit concept nog op de eerste plaats heeft gezet. En laten we niet vergeten dat het straks een populariteitswedstrijd wordt. Beide dames zouden wel eens kunnen scoren bij het publiek. Bovendien vullen ze elkaar perfect aan en speelt het gebrek aan ervaring hen nog geen parten. Na de eerste week is dit de absolute topfavoriet om de wedstrijd te winnen. Al is dat een zware last die ze lang zullen moeten dragen.

Ons oordeel week 1 in Gent: 9/10 – Gewonnen budget: 30.000 euro

KORTRIJK: Stefaan (38) en Barba (24)

Een koppel met een serieus leeftijdsverschil en we weten dat relaties tijdens dit programma al eens onder druk komen te staan. Hun voorgangers uit Kortrijk, Claudio en Gaëlle, weten er alles over. Voorlopig heeft Stefaan echter verre van het temperament van Claudio. Integendeel, hij gebruikt zijn kennis en ervaring om rust te brengen in de groep en legt zich gemakkelijk neer bij de beslissingen van anderen. Aangezien Barba voorlopig zelf weinig kan toevoegen, moeten we vaststellen dat dit duo een beetje een ziel mist. Ze vallen niet op, en al zeker niet in positieve zin.

Als concept willen ze het zeetje naar Kortrijk brengen. Daarvoor zien we hen rondkuieren in een winkeltje waar alles nogal kitscherig lijkt. Hun winkelmandje moet er redelijk chaotisch geweest zijn en dat blijkt hun concept later helaas ook te zijn. Het visrestaurant moet worden opgezet in het kader van de Parijse brasserie, waar alles een jonge look moet krijgen. Maar kabeljauw en stokbrood gaan toch ook niet samen?

De jury: het chaotische concept baart de jury zorgen. Bovendien serveert Stefaan een eenvoudig en dramatisch ogende caesarsalade met kreeft. “Dat kan toch niet, dat iemand die aan dit programma meedoet, dit aan mij serveert?”, vraagt Sergio zich af. “Dit idee is te fout voor woorden en dan zet je ook nog eens die salade met die kreeft voor mijn neus.” Het zint de Nederlander duidelijk niet wanneer Stefaan uitlegt dat hij het een tof slaatje vindt. “Dus jij vindt een salade met te weinig dressing tof? Denk je dat de mensen in Kortrijk dit ook tof zullen vinden?” Ook het concept zelf draait uit op een fiasco: “Het is een mengeling van vanalles, je krijgt al buikpijn voor je binnenkomt”, gaat het verder.

Ons oordeel: er valt werkelijk niets positiefs te zeggen over dit concept. Een visrestaurant is niet nieuw en ligt wel heel erg voor de hand in West-Vlaanderen, en waarom moet dat in een Parijs kader? Het idee vloekt langs alle kanten en met die salade lijkt Stefaan een student die met een schools opstelletje een professor op de universiteit wil imponeren. Een kok zoeken is dus de boodschap, maar dan rest de vraag wat de rol van dit duo nog gaat zijn. De eerste afvaller? Het zou wel eens kunnen…

Onze score week 1 in Kortrijk: 2/10 – Gewonnen budget: 2.500 euro

ANTWERPEN: Jeremy (22) en Noémie (22)

De ster van dit duo is zonder twijfel Jeremy. Een kok met talent die al ervaring heeft opgedaan bij Wout Bru. Niemand anders kan dat op zijn cv zetten. In de eerste aflevering probeert iedereen Sergio en co nog te overtuigen dat hun avondmaal een teamprestatie is en verzwijgen ze dat Jeremy het brein achter het geslaagde hoofdgerecht is. Uiteindelijk komt Sergio het toch te weten, met als resultaat 5.000 euro bonusgeld en de Nederlander die meteen fan is van de jonge kok. Noémie is een vriendin en ze kennen elkaar al elf jaar. Hoewel ze elk hun eigen willetje hebben, blijkt die combinatie heel goed te werken. Ze komen allebei vrij zelfzeker over, al hebben we wel de indruk dat Noémie toch eerder gewoon een soort rots in de branding zal zijn waarmee Jeremy onder zware druk zijn droom probeert te realiseren.

Jeremy wil Sergio bij de presentatie van het concept meteen imponeren met een zelf verzonnen gerechtje, maar tot zijn grote verbazing hadden de meisjes uit Gent haast exact hetzelfde idee. Dan moet het concept achter de zaak de jury maar overtuigen. Jeremy doet er heel geheimzinnig over en na een lange en saaie uitleg krijgen we de indruk dat hij het zelf eigenlijk nog niet weet.

vtm

De jury: “Wat is jullie concept”, is de vraag die Sergio en co zich blijven stellen. Waarop de hele uitleg opnieuw begint. Het concept van het Antwerpse duo is niet duidelijk, aangezien ze zelf de knoop nog niet hebben doorgehakt. “We hebben al onze ideeën uit echte zaken in de hele wereld gehaald”, zegt Jeremy als voetnoot tijdens zijn uiteenzetting. “Dit is een samenraapsel van dingen die je gezien hebt. Dat begrijp ik”, zegt Sergio. “Maar je doet niets wat je zelf bedacht hebt.” Hij haalde veel inspiratie bij Wout Bru en komt met het idee van een likbordje, iets wat Sergio blijkbaar zeven jaar geleden al deed. Al liet hij achter de schermen toch verstaan dat Jeremy een streepje voor heeft: “Hij heeft toptalent en ik ga het eruit sleuren.”

Ons oordeel: de beste kok zit waarschijnlijk in dit duo en dus zou het wel eens kunnen dat Antwerpen zich toch naar de finale knokt. We zijn ook benieuwd of Sergio hem daadwerkelijk een voorkeursbehandeling zal geven. Hoe dan ook was het begin voor Jeremy niet goed. En Noémie stond erbij en keek ernaar…

Onze score week 1 in Antwerpen: 5/10 – Gewonnen budget: 7.500 euro

Gesponsorde artikelen