Is Donkey Kong de reddende aap voor Nintendo?

Is Donkey Kong de reddende aap voor Nintendo?

De beroemdste aap in gameland is terug. En dat juichen we bij newsmonkey natuurlijk toe. In moeilijke tijden voor Nintendo probeert Donkey Kong de console te hulp te schieten. Kan hij wat Super Mario in december maar gedeeltelijk lukte en gamers overtuigen dat de Wii U nog altijd de moeite waard is?

Ons hart bloedt een beetje wanneer we horen dat het niet zo goed gaat met Nintendo. De Wii U is niet het succes geworden waar het Japanse bedrijf op had gehoopt, maar gelukkig zijn er nog altijd een aantal games die een breed publiek weten te bekoren. Na Super Mario 3D World in december is het nu de beurt aan Donkey Kong om zijn eerste stappen op de nieuwe console te zetten. Maar hoe vernieuwend is Donkey Kong: Tropical Freeze? De eerste levels voelen meteen erg vertrouwd aan, het concept is onveranderd gebleven. Het gevaar bestaat dat ik bij het spelen van deze game ten prooi val aan een zware vorm van jeugdnostalgie, dus laten we eens kijken of Nintendo het oude recept heeft kunnen bewerken, zodat ook nieuwe generaties hetzelfde gevoel krijgen bij de nieuwe Donkey Kong.

+ Nog altijd cool

Gelukkig zijn gamefiguren niet onderhevig aan de hoge leeftijd, want dan zouden Mario, Luigi en Donkey Kong inmiddels al lang met pensioen zijn in plaats van door buizen te manoeuvreren en van boom naar boom te slingeren. Wat twintig tot dertig jaar geleden cool was, is het vandaag eigenlijk nog altijd. Donkey Kong weet nog steeds te overtuigen met zijn geweldige moves.

En ook anno 2014 moet je alleen maar een banaan in de ring werpen om hem in actie te krijgen. Eenvoudiger kan het verhaaltje immers niet zijn. In een kwalitatief hoogstaand openingsfilmpje zie je een bende pinguïns het eiland van de Kongs bevriezen en boem, het verhaal is begonnen. DK moet zich een weg banen door zes werelden, meer bepaald eilanden, om de situatie te herstellen.

– Been there, done that!

Je kan eigenlijk al raden wat die eilanden zijn: jungle, strand en zee, bergen, etc. Erg creatief is dat allemaal niet, maar toch komt het niet storend over. De levels zelf zitten zoals altijd boordevol originaliteit. Het eiland in de bergen was mijn persoonlijke favoriet, zeker wanneer nogal Duits klinkende muziek begint te spelen en je het gevoel krijgt in een cartoonversie van Beieren rond te lopen.

De vijanden variëren ook per wereld waarin je je bevindt, maar overal kom je wel pinguïns tegen. De kreten die ze produceren wanneer DK op hun hoofd springt of hen ver weg lanceert, gaan nooit vervelen.

+ DK krijgt hulp van de andere Kongs

En dat zijn er intussen wel wat. We kennen die andere apen natuurlijk al langer als helpende hand in andere DK-games, maar nu krijgen drie onder hen een actieve rol. Diddy mag al langer mee op avontuur met Donkey Kong en kwam altijd goed van pas, omdat hij een jetpack op de rug draagt en de zware DK zo hoger kan laten springen en even kan doen zweven. Nu duiken ook Dixie en Cranky in de levels op.

Dixie is het vriendinnetje van Diddy en blijkt bijzonder handig, aangezien ze met haar paardenstaart DK eveneens kan doen zweven. Meer zelfs, ze geeft er een flinke snok aan, waardoor je op het einde nog wat hoogte wint. Erg handig om verborgen werelden te bereiken.

En Cranky doet in deze DK Country meer dan alleen zagen. Hij schiet je regelmatig te hulp met zijn wandelstok. Daarmee kan je veel hoger stuiteren en bovendien ondergrond betreden die DK liever niet met zijn apenpoten aanraakt.

Eerlijk gezegd duurde het niet lang voor Dixie en Cranky bij mij als maatje gewenster waren dan die ouwe trouwe Diddy. Wat hebben we al die jaren zonder hen gedaan?

+ DK beweegt veel vlotter

Wie al wat ervaring met DK-games heeft zal het met me eens zijn: de besturing is nooit beter geweest dan in deze nieuwe game. Alles voelt natuurlijker aan en verloopt ook stukken vlotter. Het is fantastisch om de grote aap sierlijk in het water te zien duiken. En ook het beklimmen van lianen en slingeren naar andere bomen oogt zoveel mooier.

Daar komen de bewegingen bij die de andere Kongs mogelijk maken en plots beschikt DK over een aanzienlijk arsenaal aan moves. En natuurlijk kan je tussendoor gewoon eens heerlijk gefrustreerd met beide poten op de grond slaan en een kleine aardbeving veroorzaken.

– Maar wat is het nut van de gamepad?

Hier valt weinig anders over te zeggen dan “niets”. Vergeet de Gamepad en installeer een andere controller dan dat grote, lompe ding. Je scherm wordt zwart van zodra je gekozen hebt om op televisie te spelen. Het enige voordeel van de Gamepad is dat je kan doorspelen, wanneer iemand in het gezin liever iets anders op tv ziet dan een bende apen. Dat is natuurlijk wel leuk, aangezien de kwaliteit van het schermpje uitstekend is, maar het blijft toch spijtig om zien dat zelfs Nintendo nauwelijks gebruikmaakt van één van de belangrijkste troeven van de Wii U. Dan deed Ubisoft het met Rayman: Legends vorig jaar stukken beter.

+ Je bent er wel even mee bezig

De levels zijn vanaf het begin al behoorlijk moeilijk en slechts zelden zal je de streep bereiken zonder één keer te moeten herbeginnen. Het loont overigens de moeite om levels meerdere keren te spelen, want zo kan je puzzelstukjes verzamelen en sommige levels hebben twee uitgangen, waardoor je verborgen missies kunt vrijspelen. Ook de eindbazen zijn erg cool. Misschien zit de grootste vooruitgang hier wel in. Maar het concept is hetzelfde gebleven en van zodra je weet wat ze zullen doen, mogen ze je niet te lang meer in de weg staan.

We springen ook weer in tonnen, rijden in mijnkarretjes en vliegen op een raket. Onderweg kom je alleen maar dingen tegen die je het leven zuur moeten maken. Zoals altijd zijn dit de levels waarin je aantal levens keldert. Stoppen is geen optie wanneer je op dreef bent en vastberaden de finish wil bereiken. Tijdens dit soort levels merk je dat het oude concept van DK Country nog steeds niets heeft moeten inleveren.

Conclusie: DK kan het nog

Het doet deugd om nog eens op een positieve manier over Nintendo te kunnen schrijven. Vergeet de slechte cijfers en de moeilijkheden! En haal een Wii U in huis als je fan bent van de DK games. Dit is nog steeds een concept dat geen enkele andere console kan overtreffen. Puur gameplezier, humor, avontuur en puzzels die vaak toch enig denkwerk vergen. Ik durf ook stellen dat Donkey Kong in dit geval moeiteloos Super Mario 3D World weet te overstijgen. Als dit de weg is die Nintendo is ingeslagen, dan kijken we nu al uit naar releases zoals die van de nieuwe Super Mario Kart later dit jaar.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze mag dan wel erg klassiek en weinig vernieuwend lijken, het was een genoegen om als lid van een apenredactie nog eens met Nintendo’s aap te mogen spelen. Of ben ik dan toch het slachtoffer geworden van het syndroom dat jeugdnostalgie heet?

Onze score: 8,5/10

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Donkey Kong Country: Tropical Freeze ligt vanaf 21 februari in de winkels

Gesponsorde artikelen