James Bond in een Aston Martin? Maak er maar Jane Bond van

James Bond in een Aston Martin? Maak er maar Jane Bond van

Wie James Bond associeert met chique wagens, denkt aan het verkeerde gender: vrouwen beheersen een steeds groter stuk van de markt bij luxewagens. En dat hebben ze bij de producenten ook goed begrepen: Lamborghini, Aston Martin en Ferrari mikken op een vrouwelijk publiek. Vooral de suv’s doen het goed. 

De macho-man in zijn suv bestaat nog, maar steeds meer vrouwen tonen interesse luxe suv-wagens. Vrouwelijke chauffeurs zijn de drijvende kracht achter de suv-revolutie bij de bouwers van luxewagens. Vrouwen hebben ervoor gezorgd dat suv-versies in de luxecategorie inmiddels een groter succes zijn geworden dan de traditionele sedan.

Het magazine Businessweek wijst naar Andy Palmer, chief executive van Aston Martin, die erkent de vrouwelijke chauffeur te beschouwen als een doelgroep die de verkoop van het werk opnieuw moet aanzwengelen. Zo creëerde Aston Martin vorig jaar een vrouwelijk adviespanel om huidige en toekomstige producten te evalueren.

Aston Martin is niet de eerste autobouwer die zich meer naar het vrouwelijke publiek richt. Enkele jaren geleden lanceerde McLaren een sportmodel dat meerdere doelgroepen moest aanspreken. “Die ingreep heeft de verkoop van McLaren verdubbeld,” aldus Businessweek.

Europese merken volgen

Het magazine merkt ook op dat de exclusievere merken het voorbeeld van onder andere Audi, BMW en Mercedes-Benz uit de traditionele markt volgen. Die hebben ondertussen al miljarden verdiend door de verkoop van suv’s aan gezinnen. Zo zijn Europese merken zoals Jaguar, Alfa Romeo en Maserati al gevold in de verandering.

giphy

Gesponsorde artikelen