John Oliver haalt uit naar naamsverandering van Max naar HBO Max


In het kort

  • HBO Max keert terug naar de oorspronkelijke naam vanwege verwarring en kritiek.
  • CEO van Warner Bros. Discovery, David Zaslav, legt de beslissing uit als een zet om het prestige van het HBO-merk te benutten voor de groei van het aantal abonnees.
  • Presentator John Oliver zet zijn kritiek voort. Hij vergelijkt de naamsverandering met een “bedrijfsdood” en plaatst vraagtekens bij de besluitvaardigheid van Warner Bros. Discovery.

De recente beslissing van Warner Bros. Discovery om de naam Max terug te veranderen in HBO Max heeft zowel verwarring als amusement veroorzaakt, vooral bij John Oliver, de presentator van Last Week Tonight. Oliver trok een parallel tussen deze verwarrende naamsverandering en de poging van president Trump om de Golf van Mexico om te dopen tot de “Golf van Amerika”, en benadrukte de absurditeit van de verwachting dat mensen zich zomaar aanpassen aan willekeurige veranderingen, meldt Variety.

Hij illustreerde op humoristische wijze de reeks verbijsterende naamsveranderingen die ‘Max’ heeft doorgemaakt. Beginnend met HBO Go, vervolgens HBO Now, daarna HBO Max, gevolgd door een korte periode als simpelweg Max, om uiteindelijk weer terug te keren naar HBO Max.

Olivers commentaar werd verder aangewakkerd door het feit dat Warner Bros. Discovery zijn reactie op de rebranding al had voorzien, en zelfs een nepbeeld van hem op het scherm toonde tijdens een presentatie. Op speelse wijze tartte Oliver hun verwachtingen, benadrukte zijn onafhankelijkheid en stelde op sarcastische toon hun besluitvaardigheid ter discussie, gezien de reeks ogenschijnlijk zinloze naamsveranderingen.

Deze laatste ommekeer volgde op stevige kritiek van brandingexperts, die de oorspronkelijke rebranding naar Max bestempelden als een grote misstap.

Olivers voortdurende kritiek

Olivers kritiek op deze beslissing was niet nieuw. Al in 2023 had hij zijn afkeuring geuit toen HBO uit de naam van de streamingdienst werd geschrapt. Hij betreurde de verwatering van het HBO-merk en vergeleek de naamsverandering met “een bedrijf zien sterven”.

Daarnaast uitte Oliver zijn ongenoegen over het besluit van Warner Bros. Discovery in februari 2024 om volledige afleveringen van Last Week Tonight later op YouTube te plaatsen – een zet die bedoeld was om betaalde abonnementen op Max te stimuleren. Hij bekritiseerde deze strategie openlijk en noemde het “enorm frustrerend”. Uiteindelijk keerden de volledige afleveringen terug op YouTube, kort nadat ze op Max in première waren gegaan.

Meer
Lees meer...