Kevser van ‘Waddupitskev’: “Met de opbrengst kan ik een paar dürüms kopen”

Kevser van ‘Waddupitskev’: “Met de opbrengst kan ik een paar dürüms kopen”

Op 12 november worden in Brussel de jaarlijkse Weekend Blog & Digital Awards uitgereikt. Bij de afgelopen edities werden bloggers in acht categorieën verdeeld. Vanaf dit jaar komt er een categorie bij en kunnen bloggers en andere online persoonlijkheden een prijs wegkapen in de volgende categorieën: beauty, deco & design, fashion, food, Instagram, personal, Pinterest, travel & city en YouTube. Maar wie zijn de genomineerden eigenlijk?

Kevser is met haar YouTubekanaal Waddupitskev een van de genomineerden in de categorie YouTube. Deze 21-jarige spring-in-‘t-veld doet je al twee jaar lachen lachen met haar grappige sketches, gekke gezichten en hilarisch herkenbare situaties.

Waarom ben je begonnen met een YouTubekanaal?

YouTube is het ideale platform om video’s op te posten omdat er geen – of toch heel weinig – regels zijn. Ik zie mezelf als een creatief persoon en ik ben altijd op zoek naar manieren om mijn creativiteit en mijn mening te uiten. En via YouTube kan je een groot publiek bereiken. Toen ik begon, dacht ik bij mezelf: ‘Wat gaat mij tegenhouden?’

Miste je iets in het medialandschap?

Over het algemeen vind ik dat jongeren te weinig in media aan bod komen. Er wordt veel tijd en aandacht gespendeerd aan volwassenen en aan kinderen, maar niet aan jongeren. Misschien komt dat ook wel omdat veel jongeren geen gebruik meer maken van traditionele media, zoals televisie. Op YouTube kan ik heel veel leeftijdsgenoten wel bereiken.

Vanaf wanneer werd video’s posten een serieuze zaak voor jou?

Video’s maken voor mijn YouTubekanaal is nog steeds een hobby voor mij.

Maar er kruipt wel veel tijd in het maken van een video?

(zucht) Heel veel! Voor een video met sketches en veel verschillende shots ben ik al snel 3 à 4 dagen bezig. Maar ook gewone ‘praatfilmpjes’ nemen veel tijd in beslag. Daar werkt ik ook gemakkelijk twee dagen aan.

Wie is je doelpubliek?

Ik heb geen specifiek doelpubliek. Iedereen mag naar mijn filmpjes kijken. De meeste views komen wel van jongeren tussen 13 en 17 jaar.

Hoeveel views en abonnees heb je?

Ik heb in totaal bijna 500.000 views en iets meer dan 10.000 abonnees.

Wat is je meest bekeken video?

‘8 redenen waarom onze generatie suckt’. Die video heb ik twee jaar geleden gemaakt, maar is nog steeds de populairste, waarschijnlijk omdat het nog steeds actueel en toepasbaar is op onze en jongere generaties.

Verdien je er ook iets mee?

Ik verdien er wel iets mee, maar het is echt heel weinig. Ik denk dat ik nu met de opbrengst een paar dürüms kan kopen (lacht). Maar ik doe het uiteraard niet voor het geld. Mijn doel is vooral om mensen te laten lachen, gelukkig te maken.

Wat zijn je toekomstplannen?

In de toekomst wil ik zeker video’s blijven maken. Maar ik blijf realistisch. Ik weet natuurlijk niet of mijn kanaal ooit echt groot kan worden in België. Misschien post ik binnen een paar jaar wel op een ander platform.

Wat zijn jouw favoriete YouTubers?

Mijn favoriete YouTuber is Casey Neistat. Dat is eigenlijk het enige kanaal dat ik echt volg. En ja, ik ben die hipster die altijd zegt dat ik al naar Casey’s video’s keek voor hij bekend was. Ondertussen heeft hij al meer dan 1.500.000 abonnees.

Wat vind je ervan dat je genomineerd bent voor de Weekend Blog & Digital Awards?

Ik wist echt van niets. Opeens kreeg ik berichtjes met ‘proficiat’ erin. Zalig, toch? (glimlacht)

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Sien Wevers

Gesponsorde artikelen