Komt er binnenkort een einde aan al die schermpjes in vliegtuigzetels?

Komt er binnenkort een einde aan al die schermpjes in vliegtuigzetels?

Jaren geleden waren lange vliegreizen ongelooflijk saai. Je had werkelijk niets om je mee bezig te houden. Tegenwoordig zijn alle grote vliegtuigen uitgerust met mediaspelers voor alle zitjes, maar ook die zouden binnenkort wel eens kunnen verdwijnen, schrijft de Britse openbare omroep BBC.

In de loop der jaren is er heel wat veranderd qua entertainment tijdens lange vliegreizen. Ten tijde van de grote zeppelins waren er al piano’s en muzikanten aan boord, daarna werden in vliegtuigen films geprojecteerd, en later getoond op enkele schermen. Sinds de jaren 90 kon iedereen ook naar muziek luisteren door een hoofdtelefoon in te pluggen, en nu heeft uiteraard elk zitje een apart mediasysteem met films, muziek en spelletjes.

Zwaar en duur

Maar dat alles is niet goedkoop. Volgens de BBC kost zo’n mediasysteem namelijk 13.500 euro per zitje, of al snel enkele miljoenen per vliegtuig. Bovendien zijn de systemen erg zwaar. Je hebt waarschijnlijk ook al meermaals gevloekt omdat de kleinere vliegtuigen, zoals een Boeing 737 of Airbus A320, geen mediasysteem aan boord hebben. Maar dat heeft meestal te maken met het gewicht, in combinatie met de kostprijs. En dus zoeken de luchtvaartmaatschappijen naar goedkopere alternatieven.

We staan dan ook voor een nieuwe revolutie wat entertainment tijdens lange vliegreizen betreft, en de afgelopen jaren is er al een pak veranderd. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld zijn reizigers intussen al teleurgesteld indien er geen wifi aan boord is. Vaak moet je daar nu nog voor betalen, en de snelheid is meestal ook niet om over naar huis te schrijven, maar de komende jaren gaat dat allemaal veranderen.

Tablets of persoonlijke toestellen

Samen met de komst van het internet naar langere vliegreizen, komen er ook steeds meer mobiele toestellen. In 2012 besliste de Franse maatschappij OpenSkies al om geen mediasysteem meer in de zitjes in te bouwen, maar om honderden iPads vol films en muziek met elke vlucht mee te nemen. Voor een Boeing 757 daalde de kost zo van 3 miljoen dollar, naar 250.000 dollar.

Intussen bieden in de Verenigde Staten onder meer Southwest Airlines, United, Delta en Jetstar de mogelijkheid om allerlei media, die opgeslagen staan op een server in het vliegtuig, af te spelen op de persoonlijke apparaten van de gebruikers. Ook Lufthansa en Qantas zijn daar intussen mee begonnen. Maar de inhoud blijft niet gelimiteerd tot wat de vliegtuigmaatschappij zelf bij heeft. Vorige maand begon JetBlue Airways bijvoorbeeld met streaming via Amazon Prime.

Internetnetwerk

Het grootste problemen voor al die internetdiensten zijn voorlopig nog de snelheid, de kost en de dekkingsgraad van de verbindingen. Maar de luchtvaartmaatschappijen weten dat het probleem tijdelijk is. De komende jaren komen er enkele nieuwe satellietnetwerken (zoals GX van Inmarsat) in actie, die snel internet op vliegtuigen echt mainstream moeten maken.

De schermpjes achterin de zitjes zijn dus niet meer de toekomst van het onboard entertainment. Mobiele toestellen zijn dat wel, vaak de persoonlijke toestellen van de reizigers. Maar het houdt niet op bij tablets. Transavia test momenteel bijvoorbeeld de Oculus Rift-headset op vluchten tussen Schiphol en Barcelona, waardoor reizigers zich helemaal kunnen afsluiten van de personen rond zich.

Gesponsorde artikelen