Kristien (All over the place): “Ik ben heel bewust beginnen bloggen”

Kristien (All over the place): “Ik ben heel bewust beginnen bloggen”

Op 12 november worden in Brussel de jaarlijkse Weekend Blog & Digital Awards uitgereikt. Bij de afgelopen edities werden bloggers in acht categorieën verdeeld. Vanaf dit jaar komt er een categorie bij en kunnen bloggers en andere online persoonlijkheden een prijs wegkapen in de volgende categorieën: beauty, deco & design, fashion, food, Instagram, personal, Pinterest, travel & city en YouTube. Maar wie zijn de genomineerden eigenlijk?

Kristien Vastenavondt is met haar everything architecture-blogallovertheplace.be een van de genomineerden. Met haar jonge blog schittert ze tussen de andere kandidaten in de categorie categorie deco & design.

Waarom ben je begonnen met bloggen?

Ik heb altijd al veel en graag over architectuur en aanverwante disciplines gelezen. Op den duur had ik een plek nodig waar ik al die informatie kon verzamelen. Na mijn derde kindje heb ik ook even een pauze genomen op professioneel vlak. Toen heb ik veel tijd al bloggend doorgebracht.

Miste je iets in het medialandschap?

Ik ben vooral beginnen bloggen vanuit een heel persoonlijke interesse. Maar ik denk dat er in België ook nog geen blog bestond zoals de mijne. Ik vraag mezelf ook wel vaak af waarmee ik het verschil wil maken en wat mijn aanvulling kan zijn op wat er al allemaal geschreven wordt over architectuur.

Wanneer ben je begonnen met bloggen?

Op 21 maart 2014 en nu heb ik een dikke 200 posts online staan.

Vanaf wanneer werd bloggen een serieuze zaak voor jou?

Bloggen was voor mij vanaf het begin een heel bewuste en dus ook serieuze bezigheid. Ik heb me een aantal maanden voorbereid alvorens eraan te beginnen. Welk platform ga ik gebruiken? Welke soort posts wil ik publiceren en met welke frequentie? Ik heb het me allemaal op voorhand afgevraagd.

Hoeveel tijd kruipt er in het schrijven van een blogpost?

(zucht) Veel! Mijn grote geluk is wel dat ik mijn werkweek zelf plan omdat ik samen met mijn man een architectenbureau heb. Ik werk ook voornamelijk met freelanceopdrachten. Mijn planning ziet er dus uit zoals ik het zelf wil. Dat is een heel comfortabele situatie. Wat het bloggen betreft, het meeste werk kruipt in het vergaren van informatie. Ik denk dat ik toch gemakkelijk tweeënhalvedag per week aan mijn blog spendeer.

Wie is je doelpubliek?

Ik denk iedereen die geïnteresseerd is in architectuur en alles wat erbij komt kijken. Ik heb er trouwens heel bewust voor gekozen om in het Nederlands te schrijven. Toch denk ik er wel over na om een groter publiek aan te spreken en daarom over te schakelen naar het Engels. Dan kan ik mensen ook internationaal informeren over de Belgische architectuur.

Hoeveel bezoekers heb je gemiddeld per maand?

Per maand bereik ik zo’n 1.000 unieke bezoekers.

Wat is je meest succesvolle post?

De meest succesvolle posts zijn toch wel de interviews. Ik heb er wel nog maar twee gepubliceerd maar ik merk dat die nog steeds heel veel gelezen worden. Het eerste interview, dat al meer dan een jaar geleden is verschenen, staat nog steeds bij de meest aangeklikte posts.

Verdien je er ook iets mee?

Nee, helaas pindakaas. Ik zou het wel willen. Het is ook iets waar ik over nadenk. Een freelance job van anderhalve dag per week, heb ik wel te danken aan de blog.

Wat zijn je toekomstplannen?

Ik wil binnenkort eens een week nadenken en alles evalueren. Misschien wil ik evolueren naar een andere vorm. Er zijn nog een aantal pistes die ik in mijn achterhoofd heb, waar ik nog werk van kan maken.

Wat zijn jouw favoriete blogs?

Te veel om op te noemen. Veel blogs lees ik vooral uit gewoonte. Als ik het allemaal opsom, kom ik uit op ruim honderd Belgische en internationale blogs die ik volg. Daarvan zijn er 47 te bestempelen als architectuur- en designblogs. Soms heb ik zelfs heb het gevoel dat ik een blogger persoonlijk ken omdat ik de blog al zo lang lees. Als ik dan ergens zo’n blogger tegenkom, besef ik weer dat zij mij helemaal niet kennen (lacht).

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Sien Wevers

Gesponsorde artikelen