Leer door de virtuele modder klieven in MXGP

Leer door de virtuele modder klieven in MXGP

Ontwikkelaar Milestone is een bekende naam in het racegamegenre. Met MotoGP hebben ze al een sterke franchise op de baan, met MXGP verkennen ze nu ook het motorcrosswereldje.

Zoals steeds beginnen we met de carrièremodus als die beschikbaar is, en dat was het geval bij MXGP (The Official Motorcross Game!). Op de gemakkelijkste modus kan je meteen aan de frontlinie meestrijden, maar we raden toch aan om op die manier te beginnen. We vrezen namelijk dat veel spelers makkelijk zullen opgeven bij een hogere moeilijkheidsgraad, aangezien de tutorials je niet al te veel wijzer maken. Er werd gekozen voor tutorialfilmpjes in plaats van gameplay zelf, waardoor je er in feite niet zo heel veel mee bent.

Makkelijk begin

Op de makkelijkste modus moet je je nog niet te veel zorgen maken over de manier waarop je na een jump landt, of de verdeling van je gewicht op de motor in bochten. Zo kan je snel de basics van de game leren, zonder om de vijftig meter op de grond te liggen. En die basics zijn al voldoende om races op de makkelijkste modus te winnen met tientallen seconden voorsprong. Je kan dus al na een race of drie overschakelen, want anders zal het maar een saaie bedoening worden.

Nu wordt de game stilaan echt interessant. Aangezien elke bocht verschillend is en andere groeven heeft, zal je telkens de goede balans moeten proberen te vinden. Gewoon insturen zal zeker in de binnenbocht een val opleveren, en dus moet je constant zorgen dat het gewicht van de rijder goed verdeeld is over de motor. Enig minpuntje: voor zover we konden zien passen de groeven zich niet of nauwelijks aan, waardoor je langere races op den duur toch wel op automatische piloot begint af te leggen.

Foutjes doen wenkbrauwen fronsen

Hetzelfde geldt voor de jumps. Waar je op de makkelijkste moeilijkheidsgraad nog kon landen hoe en waar je wilt, blijft dat niet zo simpel. Je gaat steeds de juiste balans moeten vinden, al hebben we hier ook regelmatig bugs gevonden. Zo wisten we wel eens te landen op een concurrent, waarna we een volledige rechte lijn op diens rug konden meerijden. We kunnen ons niet inbeelden dat zo iets niet in de testfase werd opgemerkt aangezien wij het al in de eerste race voorhadden, en konden reproduceren. Het was overigens niet het enige foutje dat onze wenkbrauwen deed fronsen: zo verdwenen we bij een val wel eens onder het zand, en aan de ragdoll-animaties van onze motorrijder te zien heeft die geen ruggengraat. 

Maar al bij al zit het evenwicht wel goed in het spel, zowel voor nieuwkomers in het genre als de ervaren crosser. Wel was het even aanpassen aan de grafische kwaliteit van het spel. Milestone staat al niet bekend om z’n uitmuntende plaatjes, en bij gebrek aan een versie voor de nieuwste generatie consoles was het toch even schrikken.  

Wel zijn alle officiële parcoursen tot in de details nagebouwd. Voor de carrièremodus is er een erg rudimentair systeem om je eigen rijder te creëren, maar elders kan je met onder meer Antonio Cairoli, Ken De Dycker en Clément Desalle door de modder klieven.

Conclusie

MXGP 2014 is een solide racegame zonder meer. De verschillende moeilijkheidsgraden maken het mogelijk om snel competitief te zijn, en binnen dezelfde carrière kan je steeds het niveau aanpassen, zodat je niet opnieuw moet beginnen. De grafische kant blijft het zwakke puntje van Milestone, maar als de kleine bugs nog worden opgelost, mag deze game er zeker zijn!

Onze score: 6,5/10

Gesponsorde artikelen