Liftende verkenners op reclameaffiches van Volkswagen: ‘Scouts en Gidsen Vlaanderen’ stelt VW in gebreke

Liftende verkenners op reclameaffiches van Volkswagen: ‘Scouts en Gidsen Vlaanderen’ stelt VW in gebreke

Begin deze week doken reclameaffiches voor de ‘Caddy Maxi’ van Volkswagen op in het straatbeeld. Daarop staan liftende scouts afgebeeld in hun officiële uniform. ‘Scouts en Gidsen Vlaanderen’ liet al weten not amused te zijn en onderneemt nu verdere stappen.

Eerder deze week verscheen de bewuste reclamecampagne in het straatbeeld. Daarop zijn liftende scoutsleden in hun weekendplunje te zien. ‘Scouts en Gidsen Vlaanderen’ maakte op haar website bekend dat de affiches zonder wederzijdse instemming geplakt zijn.

Aan onze redactie hebben de scouts laten weten dat ze nog geen reactie of voorstel van Volkswagen ontvangen hebben om hun klacht tegemoet te komen. En daarop heeft de organisatie besloten Volkswagen formeel aan te manen zodat de verdere affichering van de campagne onmiddellijk stopgezet wordt en de huidige affiches verwijderd worden.

Wat vindt de wekelijkse werking?

Wat vinden vrijwilligers uit de wekelijkse werking van deze bewuste reclamestunt? We vroegen het aan twee begeleiders van een scoutsploeg uit het Leuvense (die graag anoniem wilden blijven).

S. (23), vrijwilligster in de leidingsploeg en gewezen groepsleidster:

“Volkswagen heeft nooit toestemming gevraagd om het merk ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen’ te gebruiken voor reclameaffiches. Dat is toch het minste dat ze hadden kunnen doen, alleen al uit respect.”

R. (24), voorzitter van de scoutsgroep:

“De symbolen van ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen’ zijn erkend en juridisch beschermd. Die mogen niet zomaar gebruikt worden. Let wel: ónze symbolen, ónze kentekens en ónze uniformen worden expliciet afgebeeld. Had Volkswagen andere kleuren gebruikt of een meer generieke outfit afgebeeld, dan was er geen vuiltje aan de lucht. Maar dit is ronduit schandalig.”

Gratis reclame?

“Dit is niet het soort reclame dat we willen”, aldus R.

“Wat ons vooral stoort is het imago dat aan sommige bedrijven hangt. Denk maar aan het recente Dieselschandaal van Volkswagen. Als scoutsgroep hebben we daar liefst zo weinig mogelijk mee te maken. We willen ons trouwens niet vereenzelvigd zien met het winstbejag van bedrijven. Dat is niet waar scouting voor staat. Scouting is voor en door jongeren. Onze iets oudere leden leren het heft in eigen handen nemen. Ze nemen initiatief voor coole projecten zoals festivalletjes, fuiven, inzamelacties om op buitenlands kamp te gaan, spaghettifestijnen om de wekelijkse werking te bekostigen, … Scouting hoort laagdrempelig en voor iedereen te zijn en dat staat lijnrecht tegenover commerciële belangen.”

Hoe zouden de leden erover denken?

“Onze jongste kapoentjes zullen waarschijnlijk niet stilstaan bij de affiches van de liftende padvinders”, zegt R. “Maar ik kan me voorstellen dat oudere leden hier niet mee opgezet zijn. Vele scoutsleden hebben geen interesse in auto’s en anderen zullen zich misschien zelfs bespot voelen.”

S. denkt dan weer dat “de leden het misschien wel cool vinden dat de scouts over heel het land met hun liftbeentjes staan te pronken op een reclameaffiche. Natuurlijk wordt de leden altijd verboden om te liften tijdens voettochten, al zijn ze nog zo afgepeigerd. Dus in dat opzicht alleen al is deze reclamecampagne geen goede zaak voor ons en voor ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen’ in het algemeen.”

Gesponsorde artikelen