Lisha van Joliette: “Ik neem bloggen nog steeds niet serieus”

Lisha van Joliette: “Ik neem bloggen nog steeds niet serieus”

Op 12 november worden in Brussel de jaarlijkse Weekend Blog & Digital Awards uitgereikt. Bij de afgelopen edities werden bloggers in acht categorieën verdeeld. Vanaf dit jaar komt er een categorie bij en kunnen bloggers en andere online persoonlijkheden een prijs wegkapen in de volgende categorieën: beauty, deco & design, fashion, food, Instagram, personal, Pinterest, travel & city en YouTube. Maar wie zijn de genomineerden eigenlijk?

Lisha Leffelaer is met haar blog Joliette.be genomineerd in de categorie Beauty. Al zes jaar schrijft Lisha over schoonheidsproducten. Ondertussen staat de teller op al op 1308 posts

Waarom ben je begonnen met bloggen?

Ik verveelde mij en wou graag iets creatiefs doen. In mijn opleiding Engels zat het vak creative writing. Ik vond het heel erg toen dat vak afgelopen was. Ik wou namelijk blijven schrijven. Dus ik besloot een blog aan te maken en begon te typen.

Miste je iets in het medialandschap?

Nee, ik ben puur voor mezelf begonnen met bloggen. Ik dacht er niet bij na. Schrijven is wel iets dat ik altijd al graag deed. Zo maakte ik als kind met vriendinnen gazetjes waarvoor we dan abonnementen aan vrienden en familie ‘verkochten’. Ook over de insteek heb ik niet echt nagedacht. Ik ben gewoon over lipsticks beginnen schrijven, maar het had evengoed over een andere passie zoals muziek kunnen gaan.

Vanaf wanneer werd bloggen een serieuze zaak voor jou?

Ik neem bloggen nog steeds niet serieus (lacht). Op events denk ik altijd dat er iemand naar me toe zal komen om te vragen wie ik eigenlijk ben om me vervolgens naar huis te sturen.

Hoeveel tijd kruipt er in het schrijven van een blogpost?

Veel en zelfs meer dan je eigenlijk hebt. Het typen van de post zelf neemt het minste tijd in beslag. Waar veel tijd in kruipt: mailen, het testen en fotograferen van producten, alle samples op orde houden, naar presentaties gaan, eventueel reizen en dan uiteraard ook research doen.

Wie is je doelpubliek?

Ikzelf! Of nee, de betere versie van mezelf. Als ik iets schrijf, vraag ik mezelf altijd af of het iets is wat ik zelf graag zou lezen. Het voelt als schrijven aan een zus of goede vriend(in). Maar ik probeer me mijn doelpubliek niet te specifiek voor te stellen. Het is iets organisch. Mijn blog heeft gemiddeld 11.000 unieke bezoekers per maand. Vroeger was dat veel meer. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat ik nu een iets ouder publiek aantrek dat minder tijd online doorbrengt. Jaren geleden schreef ik meer over budget beauty en toen trok ik een veel jonger publiek aan dan nu. Nu is dat meer over luxeproducten. Maar ik vind dat cijfers niet bepalen hoe goed je blog is.

Wat is je meest succesvolle post?

Om de een of andere reden trekt schrijven over acne, of beter gezegd het bestrijden van acne, veel bezoekers. Ook blogposts over budgetproducten zijn heel populair.

Wat zijn je toekomstplannen?

Ik wil gewoon blijven bloggen en Joliette houden. Ik zou er wel graag iets mee verdienen maar alleen als ik de vrijheid kan behouden die ik nu heb. Ik schrijf wat ik wil. Nu klink ik waarschijnlijk superambitieloos (lacht).

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Sien Wevers

Gesponsorde artikelen