Luchthaven op Machu Picchu: gemakkelijk voor toeristen, maar het is de druk op archeologische sites niet waard

Luchthaven op Machu Picchu: gemakkelijk voor toeristen, maar het is de druk op archeologische sites niet waard

Machu Picchu bereiken is niet eenvoudig: het kan met de trein of te voet of via een precaire busrit door de Andes. Een gepland vliegveld in de bergen lijkt dus een goede oplossing, maar er is een cultureel prijskaartje aan verbonden. Worden er enkele ruïnes opgeofferd voor reiscomfort?

Machu Picchu staat zowat bovenaan op de bucketlist van de millennial en Gen X-er: jaarlijks trekken er meer dan anderhalf miljoen bezoekers naar Machu Picchu Pueblo. Geen evidentie: de dichtstbijzijnde luchthaven is op enkele uren van het dorpje in de Andes verwijderd. Nu zijn er plannen voor een luchthaven die beter bereikbaar is. Maar daar is niet iedereen het mee eens.

Hoe kom je op Machu Picchu?

Wie op de heilige berg wil geraken, moet er wat voor over hebben. Momenteel is de dichtstbijzijnde luchthaven die van Cusco. Van daar gaat het naar Ollantaytambo of Urubamba en van daaruit neem je de trein of ga je te voet. De Inca Trail neemt zo’n vier dagen wandelen in de Andes in beslag, de trein kost je 70 dollar en moet je op voorhand reserveren. Lang verhaal kort: je moet het echt willen.

Dus moet er een nieuwe luchthaven komen. Die willen de overheden en private investeerders planten in Chincero, niet heel ver van Cusco, maar wel midden in inca-ruïnegebied. Want rond Machu Picchu zijn nog talloze kleine maar indrukwekkende restanten van de incacultuur te vinden. En daar schuilt ‘m het probleem.


Landen in de Andes

Maar de luchthaven van Cusco raakt daardoor ietwat overbelast. Of een grotere luchthaven een antwoord op de vraag zal zijn, is niet zeker. De luchthaven van Cusco kan, door de structuur van de landingsbaan, enkel kleine vliegtuigjes aan. Een grotere landingsbaan, waar internationale vluchten kunnen landen, zal dus zeker aantrek hebben en voor meer werkgelegenheid zorgen. Maar zal ze ook vlot kunnen functioneren.

Eén van de grootste problemen met de luchthaven van Cusco is namelijk dat ze in de Andes ligt. Dat wil zeggen dat kleine veranderingen in het weer het vluchtschema ondersteboven kunnen trekken. Dat zal met een nieuwe luchthaven in Chincero niet veranderen. Daarbij kan je wel een directe lijn naar andere landen trekken, maar zal dat niet noodzakelijk voor méér toerisme zorgen. Voor de industrie is een nieuwe luchthaven niet nodig, maar om de toeristenstroom aan te kunnen, eigenlijk ook niet.

Machu Picchu bezoeken

Want Peru heeft haar archeologische schatten moeten beschermen. Twee jaar geleden kondigde het land al aan dat je niet meer gewoon de berg op zal kunnen. Wie Machu Picchu wil bezoeken, moet één van de 2.500 tickets te pakken krijgen die per halve dag worden uitgegeven. Die kan je enkel krijgen via reisbureaus of ter plaatse. Wie de trek vanuit Urubamba wil maken, boekt best enkele maanden op voorhand. Want Machu Picchu, dat zit dus al vol. Een extra vliegtuig laten toekomen, zorgt dan wel voor werkgelegenheid, maar zal er dan nog iets te bezoeken vallen?

Luchthaven Chincero

Want de plannen voor Chincero hebben veel implicaties. Enerzijds is een grote luchthaven bijbouwen onmogelijk zonder de omgeving te schaden. Op dit eigenste moment wordt er al aarde van de de bergen in de Andes geschraapt om een landingsbaan te creeëren. Maar ook als de luchthaven er is, zal de impact groot zijn.

Zo moeten aankomende vluchten sowieso over Ollantaytambo vliegen. Daar is een historische site van dik driehonderd vierkante kilometer die sowieso schade zal oplopen, door luchtvervuiling. Daarnaast is er ook impact op de lokale gemeenschappen. Momenteel zijn er twee grote stromen van inkomsten voor de inwoners van de heilige vallei: toerisme en landbouw. Er is weinig criminaliteit, maar de lokale bewoners vrezen dat dat zal veranderen als er een internationale luchthaven gedropt wordt in het midden van de Inca-vallei.

Daar komt nog bij dat als de overheid echt rechtstreeks toegang wil geven tot Machu Picchu Pueblo, er nog een pak extra investeringen nodig zijn. Zo kan je het dorp momenteel niet met de auto bereiken, er is geen baan uit Ollantaytambo die veel vervoer aankan. Dat is logisch: je zit midden in de Andes en dat draagt ook bij tot de mystiek van de vallei. Maar ook daar zijn dus werken nodig: anders zijn er gewoon twee onontsloten luchthavens.

Landen in de Andes

Maar de luchthaven van Cusco raakt daardoor ietwat overbelast. Of een grotere luchthaven een antwoord op de vraag zal zijn, is niet zeker. De luchthaven van Cusco kan, door de structuur van de landingsbaan, enkel kleine vliegtuigjes aan. Een grotere landingsbaan, waar internationale vluchten kunnen landen, zal dus zeker aantrek hebben en voor meer werkgelegenheid zorgen. Maar zal ze ook vlot kunnen functioneren.

Eén van de grootste problemen met de luchthaven van Cusco is namelijk dat ze in de Andes ligt. Dat wil zeggen dat kleine veranderingen in het weer het vluchtschema ondersteboven kunnen trekken. Dat zal met een nieuwe luchthaven in Chincero niet veranderen. Daarbij kan je wel een directe lijn naar andere landen trekken, maar zal dat niet noodzakelijk voor méér toerisme zorgen. Voor de industrie is een nieuwe luchthaven niet nodig, maar om de toeristenstroom aan te kunnen, eigenlijk ook niet.

Machu Picchu bezoeken

Want Peru heeft haar archeologische schatten moeten beschermen. Twee jaar geleden kondigde het land al aan dat je niet meer gewoon de berg op zal kunnen. Wie Machu Picchu wil bezoeken, moet één van de 2.500 tickets te pakken krijgen die per halve dag worden uitgegeven. Die kan je enkel krijgen via reisbureaus of ter plaatse. Wie de trek vanuit Urubamba wil maken, boekt best enkele maanden op voorhand. Want Machu Picchu, dat zit dus al vol. Een extra vliegtuig laten toekomen, zorgt dan wel voor werkgelegenheid, maar zal er dan nog iets te bezoeken vallen?

Gesponsorde artikelen