Luchtverkeersleider skeyes riskeert vanaf vandaag dwangsommen tot 20.000 euro per geschrapte of vertraagde vlucht

Luchtverkeersleider skeyes riskeert vanaf vandaag dwangsommen tot 20.000 euro per geschrapte of vertraagde vlucht

Luchtverkeersleider skeyes, het voormalige Belgocontrol, riskeert vanaf vandaag boetes van 10.000 tot zelfs 20.000 euro op te lopen per vertraagde of geschrapte vlucht van Brussels Airlines. Het is zo voor het eerst dat een openbare dienst wordt afgedwongen via de rechtbank. De dwangsommen zijn een triest dieptepunt van een conflict dat al jaren aansleept. 

Een nieuw sociaal akkoord moest vorige week zoden aan de dijk brengen tussen de luchtverkeersleiders en de directie van skeyes. Maar dat akkoord, dat wel werd ondertekend door de socialistische vakbond maar van tafel werd geveegd door zowel het VSOA als ACV-Transcom, respectievelijk de liberale en christelijke vakbond, was net de aanleiding voor een nieuwe, onaangekondigde staking.

ACV-Transcom was niet opgezet met het voorgestelde akkoord en riep al haar leden op naar de vergadering te trekken, wat in de praktijk natuurlijk leidde tot een staking aangezien er daardoor opnieuw een tekort aan luchtverkeersleiders was. Drieënhalf uur lang moest het Belgische luchtruim zo gesloten worden, de druppel die de emmer deed overlopen voor Brussels Airlines, dat naar de rechtbank trok. En die gaf de luchtvaartmaatschappij gelijk. De rechtbank legde skeyes zo dwangsommen op: vanaf vandaag riskeert skeyes boetes van 10.000 tot zelfs 20.000 euro per vertraagde of geschrapte vlucht.

Unicum

10.000 euro boete per geschrapte Europese vlucht, 20.000 euro voor een geannuleerde langeafstandsvlucht. Dezelfde boetes gelden voor vluchten die meer dan een uur vertraging hebben of worden afgeleid. De regel ging vrijdagmorgen in en zal nog tot 26 mei gelden. “We hadden geen andere keuze”, stelt Brussels Airlines. Volgens de luchtvaartmaatschappij kostten de stakingen en storingen bij skeyes de voorbije maanden hen al minstens 4 miljoen euro.

De rechtbank zorgde met de dwangsommen voor een unicum in de Belgische geschiedenis: nog nooit werd het functioneren van een openbare dienst afgedwongen bij de rechter. Eind april kreeg skeyes wel al dwangsommen opgelegd om zo de luchtverkeersleiding te garanderen, maar het is voor het eerst dat die dwangsommen gekoppeld worden aan de uiteindelijke geleverde diensten.

Interne strijd

De tussenkomst van de rechtbank markeert een triest dieptepunt voor een conflict dat al jaren aansleept. Al bijna twee jaar wordt er door de luchtverkeersleiders geklaagd over de hoge werkdruk. Vooral het centrum in Steenokkerzeel zou met een zwaar personeelstekort kampen. Dat tekort, dat door de directie wel ontkend wordt, leidt ertoe dat luchtverkeersleiders vaak heel lange periodes na elkaar moeten werken en zo geen recuperatiedagen kunnen opnemen.

Volgens insiders gaat het echter vooral om een interne strijd tussen de zogenaamde Gilde van Luchtverkeersleiders, een corporatistische groep die achter de schermen de touwtjes in handen zou hebben, en skeyes-CEO Johan Decuyper. Die zou er alles aan doen om de macht van de Gilde in te perken, maar stuit daarbij dus wel op grote tegenwerking, met stakingen tot gevolg.

Gesponsorde artikelen