McDonald’s kampt met friettekorten: leveringsproblemen of slimme marketingtruc?

De populaire Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s kampt al een tijdje met een friettekort. Vooral in Japan moet het bedrijf op zoek naar oplossingen, voor wat het leveringsproblemen noemt. Toch gaan hier en daar stemmen op dat het wel eens vooral een slimme marketingtruc kan zijn van de hamburgerketen.

De oorzaak voor de leveringsproblemen moet worden gezocht in Canada: door hevige sneeuwstormen in het westen van het land en slecht weer in de noordelijke Stille Oceaan zijn de transportsystemen een puinhoop geworden. Tel daar de personeelstekorten door Covid-quarantaine, overstromingen in Vancouver en een tekort aan zeecontainers bij op, en er wordt al snel duidelijk waarom Japanners op hun frietjes mogen wachten.

Luchtbrug

Toen eind december dit probleem ontstond, besloot McDonald’s de frieten te rationeren in hun 2.900 Japanse restaurants en werd een heuse luchtbrug opgezet. In plaats van bevroren aardappelfrieten met schepen te charteren, zette transportbedrijf Flexport drie Boeing 747’s in om meer dan twee miljoen porties naar het eiland te brengen.

Ook nu besloot McDonald’s zijn frietporties aan banden te leggen: de grote en middelgrote pakjes gaan er tijdelijk uit; klanten kunnen enkel nog kleine porties bestellen. Opvallend is wel dat het aantal bestelde pakjes niet wordt gelimiteerd: in plaats van een grote portie (170 gram) bestel je gewoon twee kleinere pakjes (74 gram). Je eet bijna even veel frieten, maar … je betaalt er meer voor.

Hier lijkt McDonald’s even een loopje te nemen met de marketingtrucjes. Voor een grote portie betaal je namelijk 330 yen, of zo’n 2,5 euro. Voor twee kleine porties samen (148 gram) betaal je ongeveer evenveel, maar McDonald’s heeft zo wel 22 gram uitgespaard. Dit lijkt klein bier, maar bedenk maar eens hoeveel porties over de toonbank gaan per dag, in 2.900 restaurants.

De logische oplossing om friettekorten tegen te gaan lijkt eerder het limiteren van het aantal porties per bestelling, in plaats van de grote van de porties zelf tijdelijk aan te passen. Voor McDonald’s lijken de aanhoudende leveringsproblemen met dit systeem dus momenteel netto winst op te leveren.

(am)

Meer
Lees meer...