Mens brengt ruim de helft van zijn leven voor een scherm door

Mensen brengen meer dan de helft van hun leven door voor een scherm. Dat blijkt uit een onderzoek van het gebruikersplatform Uswitch, gebaseerd op een enquête bij een groep consumenten in het Verenigd Koninkrijk. De cijfers suggereren dat vele consumenten nagenoeg hun hele wakende leven met een of ander scherm in de weer zijn.

Uit het onderzoek bleek dat respondenten gemiddeld elke dag 386 minuten – 6,4 uur – op het internet actief zijn. “Dat staat bijna gelijk met een dagtaak van een gemiddelde werknemer”, stippen de onderzoekers aan. “Op de tweede plaats komt het televisietoestel, dat een tijdsbesteding tot vier uur per dag kan vertegenwoordigen. Daarna volgen sociale media (109 minuten) en muziek (75 minuten).

Slaap

“De meeste mensen staan er niet bij stil hoeveel schermtijd ze consumeren, maar de enquête geeft aan dat volwassenen in totaal jaarlijks 51 procent van hun tijd voor een scherm doorbrengen”, zeggen de onderzoekers. “Dit betekent voor velen dat alleen de slaap hen van het scherm gescheiden kan houden.”

De onderzoekers stellen nog dat mensen tot 21 uur per week televisie kijken, wat overeenkomt met 997 uur per jaar. “Ondanks de toenemende populariteit van de streamingdiensten, blijkt het televisietoestel goed stand te houden tegenover platformen zoals Netflix en Amazon Prime Video”, voert het rapport aan.

“Video-on-demand komt op de tweede plaats met een consumptie van 398 uur per jaar. Dit staat gelijk met een periode van zestien dagen ononderbroken streaming. Het videoplatform YouTube volgt met een besteding van 269 uur per jaar op de derde plaats. Daarbij heeft het platform live-uitzendingen op televisie en dvd-consumptie – die elk de voorbije jaren aan populariteit hebben ingeboet – achter zich gelaten.

Vakantie

De zomervakantie kan volgens de onderzoekers vooral bij jongeren het schermgedrag nog verder versterken. “Omdat er nog altijd met allerlei beperkingen in de strijd tegen coronabesmettingen rekening moet worden gehouden, zullen veel kinderen en tieners een groot deel van hun tijd thuis moeten doorbrengen en dus op zoek gaan naar een manier om zichzelf te vermaken”, wordt er opgemerkt.

“Het onderzoek suggereert dat kinderen tussen vijf en vijftien jaar tot negen uur per dag achter een scherm zitten, waarbij het social mediaplatform TikTok enorm populair blijkt te zijn.”

Bovendien moet volgens het rapport worden vastgesteld dat het gebruik van video door Generation Z sinds het midden van het voorbije decennium een verdubbeling heeft gekend.

In de leeftijdsgroep tussen acht en twaalf jaar is er daarbij sprake van een stijging van 24 procent naar 56 procent, terwijl in de categorie tussen dertien en achttien jaar een toename van 34 procent naar 69 procent moet worden gemeld.

“De studie geeft tenslotte aan dat kinderen aan televisie en internet evenveel tijd besteden”, zeggen de onderzoekers nog. “Dit suggereert dat beide activiteiten vaak tegelijkertijd plaats hebben, wat mogelijke gevolgen voor het concentratievermogen zou kunnen hebben.” (lb)

Meer
Lees meer...