
Spotify heeft een nieuw privcaybeleid dat over enkele weken in werking treedt. Het bedrijf wil meer informatie over z’n gebruikers en zal daarom zelfs door onze telefoon beginnen kijken. Dat nieuws schrikt veel mensen af en een aantal heeft al een einde gemaakt aan hun abonnement bij Spotify.
De bekendste Spotify-verlater is Markus Persson, de maker van Minecraft. Daar heeft zelfs de grote baas van de muziekstreamingdienst op gereageerd.
@notch have you read our blog? We explicitly will ask when using camera or GPS. However both changing playlist image and running feature
— Daniel Ek (@eldsjal) August 21, 2015
Wat wil Spotify concreet gaan doen? Zoals de meeste andere apps willen ze informatie over hun gebruikers binnenhalen. Ze gaan alleen een stapje verder. De meest omstreden verandering is dat ze informatie van je smartphone willen halen. Dat gaat van het gebruiken van je gps om je locatie vast te stellen tot het toegang krijgen tot de foto’s van je contacten en media files. Zoals Daniel Ek naar Persson tweette, zal Spotify daar uiteraard je toestemming voor vragen vooraleer ze dit doen.
Maar dat stelt veel gebruikers niet gerust. Sommigen hebben hun abonnement al beëindigd.
There, @Spotify account ended. I suggest you do the same. Privacy policies like that must die. I'll happily resume sub after remedies.
— Henrik Pettersson (@carnalizer) August 21, 2015
Anderen relativeren de beslissing.new @Spotify Privacy Policy is an utter disgrace – https://t.co/913GLSrksQ I won't recommend service again – & I have many times until now
— Glyn Moody (@glynmoody) August 20, 2015
All this Spotify nonsense highlights that companies need to be super transparent with their privacy policies to avoid overreactions
— Tom Warren (@tomwarren) August 21, 2015
It's not even that Spotify's privacy policy is updated — it's that they failed to communicate the change in a way people understand.
— ᴏᴡᴇɴ (@ow) August 21, 2015
Spotify schrijft in een blog dat ze zo open en transparant mogelijk willen zijn om gebruikers te laten weten hoe ze met adverteerders werken, welke informatie ze nodig hebben en wat ze ermee doen.
De negatieve reacties komen op een erg slecht moment voor Spotify, dat behoorlijk onder druk staat door een ontevreden muziekindustrie en de nieuwe muziekdienst van Apple die daar gretig op in gaat. Voor Spotify zijn advertenties een noodzakelijke bron van inkomsten. De app heeft 55 miljoen actieve gebruikers die geen cent betalen voor de beschikbare muziek.
(Bron: Mashable)