Mijlpaal voor YouTube: 50 miljoen mensen betalen voor zijn muziekstreaming

Het audiostreamingplatform van YouTube heeft 50 miljoen betalende abonnees gesprokkeld. Moederbedrijf Google zal graag uitpakken met dit bedrijfsrecord; het betekent dat de concurrentiestrijd op streamingvlak met Amazon, Apple en Spotify alleen maar verhevigt.

Waarom is dit belangrijk?

Streamen tegen betaling: het verdienmodel van de meeste Big Tech-bedrijven lijkt nog steeds in de lift te zitten. Interessant wordt of de zieltogende muziekindustrie een graantje van het succes van YouTube kan meepikken.

De verschillende platforms van Google zijn uitgegroeid tot echte rivalen van Spotify. Na een trage start sinds de lancering in 2018, hebben de muziekstreamingdiensten van YouTube de afgelopen maanden miljoenen nieuwe betalende gebruikers aangetrokken om in augustus een recordaantal van 50 miljoen te bereiken, bericht de Financial Times.

Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van de 30 miljoen abonnees die YouTube in oktober vorig jaar rapporteerde. Dit weerspiegelt de groeiende vraag naar YouTube Music, dat 10 dollar per maand kost, en YouTube Premium, een uitgebreid product met extra videofuncties dat voor 12 dollar per maand verkrijgbaar is.

Architect van het succes: Lyor Cohen

Na jarenlange conflicten met de muziekindustrie over de moeite die YouTube had om een deel van zijn miljarden gebruikers voor content te laten betalen, vonden ze het bij Big Tech-moederbedrijf Google welletjes. Google huurde Lyor Cohen in – een platenbaas die artiesten als Kanye West bijstond bij hun commerciële wasdom – om de lancering van YouTube Music te leiden en er een concurrent van Spotify van te maken.

Nadat hij in 2016 bij YouTube kwam, probeerde Cohen de relatie met de grote muzieklabels – Universal Music, Sony en Warner – te herstellen door een nieuwe dienst aan te prijzen om “hen rijk te maken”, schrijft FT.

“Ik heb deze industrie zien evolueren van een audiobusiness naar een audiovisuele business, en nu – zoals mijn vriend Chuck D het zegt – naar een visuele audiobusiness,” zei Cohen eerder. “Als een visueel audioplatform is het ons doel om de leidende inkomstengenerator te worden voor de muziekindustrie.”

Cohen zei toen dat YouTube in de afgelopen twaalf maanden meer dan 4 miljard dollar had uitbetaald aan houders van muziekrechten. Van de 4 miljard dollar was 30 procent afkomstig van abonnementen, terwijl de rest reclame-inkomsten waren, zei hij.

Ter vergelijking: Spotify zei dat het vorig jaar 5 miljard dollar aan rechthebbenden had betaald.

En de rivalen?

Spotify meldde dat het 165 miljoen abonnees had bereikt in het tweede kwartaal. Apple en Amazon hadden respectievelijk 78 miljoen en 63 miljoen abonnees aan het einde van het eerste kwartaal, volgens schattingen van Midia Research, een adviesbureau voor de entertainmentsector. Spotify ging in 2006 van start, Apple in 2015 en Amazon in 2016.

YouTube’s recente groeispurt tart de meer conservatieve verwachtingen van Wall Street toen het z’n muziekdienst voor het eerst aankondigde. Bij de lancering in 2018 voorspelden analisten van grootbank Morgan Stanley dat YouTube Music in 2022 slechts 25 miljoen abonnees zou bereiken.

De analisten vroegen zich af of YouTube Music zou slagen nadat Google’s eerdere pogingen tot betaalde muziekstreaming, zoals Google Play en YouTube Red, er niet in slaagden om tractie te krijgen.

YouTube is ’s werelds grootste videosite en de gelikt geproduceerde video’s van popsterren trekken miljarden kijkers. Platenmaatschappijen en artiesten klagen er echter al jaren over dat YouTube de industrie te kort doet door de wildgroei aan fanvideo’s waarin hun muziek wordt gebruikt zonder licentie. (mah)

Lees ook: YouTube betaalt jaarlijks 10 miljard dollar uit aan contentleveranciers

Meer
Lees meer...