Mobiliteitsbudget: vakbonden én werkgevers willen weer nauwelijks iets veranderen en blijven bedrijfswagens beschermen

Bedrijfswagens afschaffen en gewoon inruilen voor meer loon? Dat is waar de regering Michel op aanstuurt. Maar de sociale partners, het overleg van vakbonden en werknemers, is niet happig om veel te veranderen. Hun insteek is heel vaak dezelfde: houd alles maar zoveel mogelijk bij het oude, zodat elk z’n eigen belangen dan niet in gevaar komen. 

Je bedrijfswagen inruilen voor gewoon meer netto loon? Of nog, de ecocheques en waarom niet, de maaltijdcheques weg, en gewoon opnieuw meer vrijheid om zelf met je loon te kunnen doen wat je wil?

Allebei maatregelen die de regeringscoalitie graag wilde invoeren, maar dat was buiten de sociale partners gerekend. Dat overleg van vakbonden en werkgevers gaat erg vaak op de rem staan. En nu dus ook in de discussie rond het mobiliteitsbudget.

Want België zit met een serieuze scheeftrekking: we hebben een onwaarschijnlijk gunstregime voor bedrijfswagens. Dat is eigenlijk een goedkope manier om mensen meer loon te geven: duw ze een wagen in hun armen. Maar op die manier stimuleert de overheid wel luchtvervuiling en verkeersinfarcten. België is dus niet alleen de kampioen van de bedrijfswagens, maar ook van de files.

Belangen auto-industrie niet schaden, én niet raken aan de sociale zekerheid

Maar dat willen de sociale partners dus grotendeels behouden. De werkgevers willen de belangen van de auto-industrie zeker niet te veel schaden. Dus een bedrijfswagen vervangen door netto loon, dat willen ze liever niet.

Voor de vakbonden gaat het dan weer over het principe: dat netto loon, dat wordt dan niet belast, en er moeten geen sociale bijdrages op betaald worden. Zo zou de financiering van de sociale zekerheid op de helling gezet worden, en aan dat principe van solidariteit kan en mag voor de vakbonden niet geraakt worden. En dus zijn ook zij tegen.

Het gevolg is dat de ‘oplossing’ die de sociale partners voorstellen voor het mobiliteitsbudget er eigenlijk geen is: het blijft zoveel mogelijk bij het oude, zo kon De Tijd inkijken. Van cash for cars blijft niets over. Enkel een kleine som zou nog uitgekeerd kunnen worden, en die moet ook belast worden.

En zo zit de regering Michel weer vast. Want daarin zijn Open Vld en N-VA steevast voorstander van fellere hervormingen, maar kijkt CD&V heel erg naar wat de sociale partners willen. Ook de MR van premier Charles Michel is daar erg gevoelig voor.

Afwachten nu wat Michel en co gaan doen: maar de regeling zoals de sociale partners die voorstellen doet in elk geval niets aan het gunstregime voor bedrijfswagens. Vraag is of de regering daarmee zal willen leven.

epa
Meer
Lees meer...