Moet snoep weg aan de kassa van supermarkt?

Moet snoep weg aan de kassa van supermarkt?

Tesco, de grootste supermarktketen van de UK, met meer dan 3.000 vestigingen, gaat aan de kassa alle zoete verleidingen weghalen. LIDL nam die beslissing eerder al. Ze zeggen dat te doen op vraag van hun klanten. In sommige landen is het sowieso verboden om snoep als impulsaankoop te promoten.

Uit een grote enquête bij klanten van supermarkten, liet 67 procent van die klanten weten dat ze eigenlijk liever snoepgoed weg zouden willen hebben aan de kassa’s. Enerzijds omdat ze de verleiding te groot vinden om alsnog snoep in hun kar te gooien en sowieso gezonder willen gaan leven, anderzijds omdat ze ondervinden dat het vooral hun kinderen zijn die het doel zijn van die verkooptechniek. Een rapport in januari bracht immers aan het licht dat verschillende supermarktketens de snoep specifiek op ooghoogte van kinderen plaatsen aan de kassa.  

Al zes jaar weg in Frankrijk

LIDL haalde eerder al alle suikergoed weg aan de kassa in hun 600 winkels in de UK. Daar ligt nu ondermeer fruit in de plaats. De grootste Franse supermarktketen, Leclerc, haalde al in 2008 de snoep weg aan de kassa’s. Aanvankelijk leidde dat tot een omzet daling van vijf miljoen euro per jaar. Albert Heyn nam de beslissing ook al jaren geleden, maar niet per se uit gezondheidsmotieven, wel omdat de keten nieuwe kassa’s installeerde om het betalen sneller te doen verlopen en er geen plaats meer was voor snoep. In Zweden en Denemarken bijvoorbeeld zie je ook al jaren geen snoepgoed meer aan de kassa’s.

In ons land staan er bij Colruyt al jaren geen snoeprekken meer aan de kassa.

Gesponsorde artikelen