N-VA Leuven wil enkel nog pizzakoeriers op fietsen… Uitbaters steigeren, “want wie wil nu koude pizza’s”

N-VA Leuven wil enkel nog pizzakoeriers op fietsen… Uitbaters steigeren, “want wie wil nu koude pizza’s”

Tijdens de Leuvense gemeenteraad heeft volksvertegenwoordiger Fred Debrun (N-VA) de aanval geopend op pizzakoeriers op bromfietsen. Hij wil dat het stadsbestuur een engagementsverklaring voorlegt aan pizzazaken en hen met premies probeert te overtuigen om over te schakelen op gewone fietsen. De uitbaters zelf zijn razend.

Leuvens gemeenteraadslid Fred Debrun (N-VA) haalde gisteren aan dat de rust op de verkeersvrije Grote Markt om de haverklap verstoord wordt door snel rijdende bromfietsen van pizzazaken. Dat schrijven de kranten van Het Mediahuis. Volgens Debrun veroorzaken die luchtvervuiling en zijn ze zelfs gevaarlijk: “Het probleem in de Leuvense binnenstad en meer bepaald in voetgangerszones wordt steeds erger.”

Daarom vindt Debrun dat de pizzazaken moeten overstappen op fietsen. Volgens hem is het de taak van het stadsbestuur om hen daarvan te overtuigen. Debrun beweert ook dat je “in een stad als Leuven” even snel bent met de fiets als met een brommer.

Tobback: “Als ze iets willen verdienen, moeten zij zich snel verplaatsen”

In Leuven zit N-VA in de oppositie. Burgemeester Louis Tobback (sp.a) antwoordde dat het stadsbestuur niet meer kan doen dan de politie inzetten om te controleren of de bestuurders van de bromfietsen de verkeersregels wel respecteren.

Volgens Tobback zou die overstap naar fietsen trouwens weinig oplossen: “Als deze fietskoeriers iets willen verdienen, moeten zij zich zeer snel verplaatsen. Ik hoop dat zij zich snel syndicaal zullen organiseren om aan hun slecht sociaal statuut iets te doen.”

stad leuven

Uitbaters staan op achterste poten

Maar wat vinden de uitbaters van de pizzazaken zelf van het voorstel? “Al die bussen, die in de autovrije zone rijden, die zorgen toch ook voor overlast”, zegt een anonieme uitbater van een pizzazaak uit het centrum van Leuven. “Vroeger mocht je in Leuven trouwens overal met de auto komen. Het is goed dat ze dat nu proberen in te perken, maar dit gaat erover. Andere bromfietsen mogen op die plekken trouwens ook komen.”

Onze contactpersoon beweert dat hij wel degelijk voor groene initiatieven is: “Al onze scooters beantwoorden aan de wettelijke voorschriften en er staan de meest moderne filters op. Dat kan ook moeilijk anders, want we worden om de haverklap gecontroleerd door de politie.”

Fietsen? “Dan kunnen we beter sluiten”

Ook zou fietsen geen toereikend alternatief zijn: “Als we daarmee zouden beginnen, kunnen we beter sluiten. We moeten ons nu al zo haasten om geen koude gerechten af te leveren. Met de fiets zou alles nog drie keer trager gaan.”

“Het centrum van Leuven lijkt misschien klein, maar om rond te komen leveren we ook aan studenten in Heverlee en zelfs Kessel-Lo. Om nog maar te zwijgen van de vermoeidheid van mijn werknemers.”

istock

Gesponsorde artikelen