Na hele dag storingen bij Facebook en Instagram: adverteerders mogen wellicht fluiten naar compensatie

epa

Facebook kampte gisteren en vroeg in de ochtend met problemen met het uploaden van foto’s, video’s en andere data op de verschillende apps. Vooral Messenger, Instagram, WhatsApp en de Facebook News Feed werden getroffen. De oorzaak van deze storing zou gelegen hebben bij interne fouten in het systeem. Adverteerders verloren wellicht duizenden euro’s door de panne, maar alles wijst erop dat ze naar hun geld kunnen fluiten.

Facebook postte na middernacht een bericht op hun officieel Twitter-account dat “het probleem opgelost is en we voor 100 procent terug zijn voor iedereen”. Ook de status van de website van Facebook is weer “gezond”. Dat blijkt uit de officiële ‘Platform Status’ van de website. In een gelijkaardige tweet liet ook Instagram weten dat de problemen van de baan zijn.

Downdetector, de website die problemen met websites en apps in kaart brengt, spreekt van 14.000 klachten van Instagram-gebruikers, 7.500 van Facebook-gebruikers en 1.600 van WhatsApp-gebruikers.

Oorzaak

Volgens DownDetector waren de problemen vooral ernstig bij het begin van de storing. Sommige afbeeldingen en filmpjes laadden wel gewoon op Facebook en Instagram, andere niet. Ook konden heel wat mensen geen berichten meer bekijken op Facebook Messenger.

Facebook maakte via Twitter ook de oorzaak van de panne bekend: “Tijdens één van onze routineuze onderhoudswerkzaamheden hebben we een probleem in de hand gewerkt dat het moeilijk maakt om foto’s en video’s te uploaden of te verzenden.”

Ook ThousandEyes, een ander platform dat de pannes van websites en apps in het oog houdt, spreekt van een “probleem met de interne structuur”.

Wellicht geen compensatie voor adverteerders

Storingen bij websites en apps komen wel vaker voor, zeker als ze een uitgebreid arsenaal aan diensten aanleveren, zoals bij Facebook het geval is. Mankementen van dit formaat doen zich echter steeds vaker voor bij Facebook en het is telkens wereldnieuws, want miljarden mensen maken dagelijks gebruik van de diensten van Mark Zuckerberg. 

Tegenwoordig doen gebruikers dat niet enkel voor het plezier, maar bijvoorbeeld ook voor zakelijke communicatie en advertenties. Zo’n panne kan dus te voelen zijn in sommige zakenlui hun portefeuille. Verschillende internationale media contacteerden Facebook dan ook met de vraag of adverteerders terugbetaald zouden worden. Tot nu toe kwam er geen reactie van de techgigant. Dat melden onder andere de Amerikaanse omroep CNBC en de Britse krant The Independent. Na een gelijkaardige panne in maart zei Facebook dat het zou overwegen om de adverteerders terug te betalen. Sindsdien heerst er een ijzige, veelzeggende stilte rond de kwestie.

epa

Gesponsorde artikelen