Na nieuwe ramp met 157 doden: wat is er aan de hand met succestoestel van Boeing?

Na nieuwe ramp met 157 doden: wat is er aan de hand met succestoestel van Boeing?

Na de ramp met een Boeing 737 MAX van Lion Air in oktober vorig jaar waarschuwde Boeing alle piloten van dat toestel voor een sensor die niet goed werkte. Het bedrijf kondigde aan “binnen de zes à acht weken” met een software-update te komen, maar dat is nog niet gebeurd. Gisteren stortte in Ethiopië opnieuw een 737 MAX neer. Het is opmerkelijk dat er in korte tijd twee van die toestellen neerstorten. Wat is er aan de hand? 

Eind oktober stortte een toestel van Lion Air in zee met 189 doden tot gevolg. Gisteren lieten 157 mensen het leven toen een 737 MAX neerstortte in Ethiopië.

De 737 MAX is het absolute succesmodel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Alle verkooprecords werden verbroken toen Boeing de nieuwe generatie van de iconische 737-vliegtuigen aankondigde. De 737 MAX is relatief zuinig en daarom populair. Boeing heeft inmiddels zo’n 350 toestellen afgeleverd aan klanten. Dat zijn luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld. Er zijn er sinds 2011 al meer dan 5.000 besteld, onder meer 135 door Ryanair alleen al. Daarmee is de 737 MAX het snelst verkopende vliegtuig ooit. Maar na twee vliegrampen in relatief korte tijd dreigt een smet voor Boeing en het succesvolle model.

Het is opmerkelijk dat er in korte tijd twee van die toestellen neerstorten. Bij Lion Air was er een probleem met de instrumenten die de hoogte bepalen. Over de oorzaak van de laatste ramp is nog niet veel bekend. Er waren geen rare hoogteverschillen zoals bij Lion Air. De vertical speed, ofwel de snelheid waarmee het vliegtuig stijgt, was wel opvallend onregelmatig bij vlucht ET302.

Ethiopian Airlines kocht dertig Boeings 737 MAX. Het ramptoestel was het eerste vliegtuig dat werd afgeleverd. Het was nog maar vier maanden in de lucht. Ook het Lion Air-toestel was nog maar enkele maanden in gebruik.

De 737 MAX is het absolute succesmodel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Alle verkooprecords werden verbroken toen Boeing de nieuwe generatie van de iconische 737-vliegtuigen aankondigde. 

Sensoren en software

We weten ondertussen dat het toestel van Lion Air voorafgaand aan de crash al direct vrijwel onbestuurbaar was. Een sensor gaf verkeerde informatie, waardoor een automatisch veiligheidssysteem de neus van het vliegtuig voortdurend naar beneden stuurde.

De piloten van het ramptoestel hadden waarschijnlijk niet door dat dit veiligheidssysteem ingreep en schakelden het niet uit. 26 keer trokken de piloten de neus van het vliegtuig handmatig omhoog, waarna het systeem 5 seconden later de neus weer naar beneden drukte. Uiteindelijk stortte het toestel in zee en kwamen alle 189 inzittenden om het leven.

Boeing kondigde al maanden geleden een update van de software voor 737 MAX-vliegtuigen aan na die ramp. De update zou na zes tot acht weken beschikbaar zijn. Na de software-update moest het veiligheidssysteem automatisch geblokkeerd worden als de piloten de neus van het toestel weer meteen omhoog trekken.

Ook zouden de toestellen een extra sensor krijgen. De vliegtuigen hebben twee instrumenten die de snelheid en de richting van het toestel bepalen, maar slechts een hiervan heeft een sensor. Toestellen van Airbus hebben drie van deze sensoren, waardoor foute metingen minder snel tot problemen leiden.

Chinezen vertrouwen het niet

Maar ondanks die aankondigingen, is er nog niks gebeurd. De Chinese luchtvaartautoriteit houdt ondertussen alle Chinese Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen aan de grond. De Chinezen hebben 90 van de 350 geleverde 737 MAX-toestellen. Ook de Kaaimaneilanden – waar ze twee toestellen hebben – hebben alle vluchten met het toestel opgeschort. Ook Ethiopian Airlines houdt zijn 4 nog overblijvende 8 B-737 MAX 8-toestellen aan de grond.

China zegt zich door beide ongelukken zorgen te maken over de veiligheid. Boeing heeft nog niet gereageerd op de beslissing van de twee landen. Wel heeft het aangekondigd dat de voor woensdag geplande feestelijke lancering van een ander toestel, de 777X, wordt uitgesteld.

Vorig jaar had Boeing al te maken met incidenten aan een ander model van de 737. Na een ongeval in april in de VS waarbij een passagier omkwam toen een motor van een Boeing 737-700 kort na het opstijgen ontplofte en waardoor een ruit brak van het toestel, begonnen verschillende luchtvaartmaatschappijen wereldwijd met het inspecteren van motoren van Boeing 737-toestellen.

In augustus 2016 maakte een 737 van Southwest een veilige noodlanding in Pensacola, Florida, nadat een ventilatorblad van hetzelfde type motor was losgekomen en een gat in de linkervleugel maakte.

Boeing kondigde al maanden geleden een update van de software voor 737 MAX-vliegtuigen aan na die ramp. De update zou na zes tot acht weken beschikbaar zijn. Ook zouden de toestellen een extra sensor krijgen. Maar ondanks die aankondigingen, is er nog niks gebeurd.

Gesponsorde artikelen